Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trendwatcher

Erwin van Lun
Erwin van Lun is een Nederlandse auteur, futurist en trendwatcher. Momenteel schrijft hij op zijn blog over trends op het gebied van technologie en merkontwikkeling, waarin veelal de dialoog tussen bedrijf en consument centraal staat. Tevens is hij een van de vaste schrijvers voor Marketingsfacts.nl.
Hij zit boven op de media- en marketingontwikkelingen en vertaalt deze naar lange termijn trends.

Erwin van Lun noemt zichzelf een ‘marketeer on a mission’: hij wil bedrijven, overheden en ngo’s te helpen om meer waarde toe te voegen aan het leven van mensen.

Zijn eigen boek; "van Massamerk naar Mensmerk".
Van Luns boek ‘Van Massamerk naar Mensmerk’ voorspelt hoe de mediacontext de komende tien jaar zal veranderen, hoe marketing en merken zich zullen aanpassen en hoe professionals hierop kunnen anticiperen. Men werkt wereldwijd continue aan het verbeteren van de wereld. Elke dag komt de toekomst dichterbij. Erwin volgt op zijn website de evolutie van media, marketing en merken op de voet en geeft daarbij een voorspelling voor de toekomst. Hij laat zich hierbij inspireren door activiteiten van anderen.

Zijn visie
- Zoals ik- Vaak op een weblog beschrijf, bouwen we aan een wereld op afstand, een wereld die wordt beleefd via beeldschermen, een wereld die steeds meer lijkt op de echte wereld, een wereld die ik de ‘virtuele wereld’ noem. Het afgelopen jaar heeft de ontwikkeling van deze virtuele wereld een belangrijke impuls gekregen.

Toekomst
Waarom dan Australië? Mijn doelstelling is om mijn internationale sprekerscarriere uit te bouwen. Om succesvol te kunnen zijn als spreker moet je concentratie volledig bij het publiek liggen. Niet bij je content (goh, hoe zit dit eigenlijk?) of bij je taal (hoe heet het ook alweer?). Qua content maak ik m’n geen zorg, ik ben zo ongeveer vergroeid met mijn visie, maar mijn Engels moet zó goed zijn dat mijn publiek niet alleen zegt: ‘helder verhaal, goed verhaal’, maar dat ik mensen werkelijk een ‘experience’ kan bezorgen. Dan moet je helemaal niet meer nadenken over taal. Bovendien moet ik net zo snel in het Engels kunnen lezen en schrijven, als ik dat in Nederlands kan. Om dat niveau te bereiken moet je in een Engelstalig land wonen, de hele dag Engels praten, lezen en schrijven; in het Engels dromen. Bovendien is het internationaal uitbouwen wat je nou noemt, een uitdaging. En iedereen die wel eens in Sydney is geweest, zal beamen dat het een geweldige stad is, echt een metropool, maar dan veilig, aardige mensen en een zonnig klimaat. Door te stoppen met het schrijven in het Nederlands hoop ik niet alleen m’n Engels te kunnen verbeteren, maar ook flink wat tijd vrij te maken voor het schrijven van internationale artikelen (voor de economist, Financial times, dat soort bladen), voor het nieuwe boek onder de werktitel Pamper Planet dat de toekomst beschrijft in 2050 én voor chatbots.org: de chatbot directory die moet uitgroeien tot een online community rondom wat ik noem ‘conversational technology’. Of in marketingtermen: hoe merken zichzelf transformeren van 'Masters in Sending' naar 'Masters in Listening'.

Deze trendwatcher spreekt mij aan omdat hij in allerlei facetten van het vak communicatie en trendwatching bekend is. Hij gaat veel op onderzoek uit, en weet waar hij naar toe wil met zijn onderzoek. Hij staat open voor veel aanzichten in de samenleving, en sluit niets uit. Ervaring, onderzoeken en vooral het ook doen, is wat ik er mooi aan vind. Een soort 'dromen na jagen'. Hij houdt ook van uitdaging, en avontuur, en dat combineert hij perfect met zijn onderzoeken in de trendwatching omgeving.

Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten