Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van vroeger, jaren '90

Popmuziek

Maxitrend: Popmuziek
Megatrend: Muziekstromen
Microtrend: Spicegirls

De Spice Girls zijn opgericht in 1993 en werden een regelrechte hit. Een belangrijke factor in het succes van de groep was het feit dat ieder groepslid een bepaalde groep van de fans aansprak. De vijf leden werden betiteld met "Ginger" (Halliwell), "Baby" (Bunton), "Scary" (Brown), "Posh" (Adams) en "Sporty" (Chisholm) Spice door een Brits muziektijdschrift. Hoewel ze niet door de band werden verzonnen, sloegen de bijnamen aan bij het publiek, en dus werden zowel de namen als de gesuggereerde karakters uitgebuit. Hun verschillende verschijningen en culturele achtergronden zorgden voor een brede belangstelling. Een zorgvuldig gecreëerd imago, gecombineerd met sexappeal en post-feministisch zelfvertrouwen (Girl Power genoemd) was de ideale combinatie van het ongekende succes van deze meidengroep.

Begin jaren 90’ kwamen er steeds meer popgroepen in de muziekwereld. Boybands en Girlbands markeren de sfeer in de muziek van de jaren 90. Een paar voorbeelden zijn *N Sync, Backstreetboys, Spice Girls, A*teens etc. Popgroepen bestonden uit louter jongens of meisjes, met hun muziek specifiek gericht is op de tienermarkt en die aansluit op de heersende commerciële trends van toen. Popgroepen werden door producers samengesteld uit jonge, talentvolle zangers of zangeressen, meestal in opdracht van een platenmaatschappij. Boybands en Girlbands zijn meestal samengesteld door middel van audities. Daarbij werd ook vooral aandacht besteed aan hun danstalent.
In de jaren 90’ werd popmuziek nieuw leven in geblazen, en werden popgroepen een ontzettend populair fenomeen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten