Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van nu, 2010

Technologie

Megatrend: Psychologische aanpak door creativiteit
Maxitrend; Avontuur
Microtrend; 3D films en Televisie

De afgelopen jaren, stond, en staat nog steeds de economie in het middelpunt. Mensen gaan zelfstandig ondernemen, en zijn toch meer opzoek naar kansen en avontuur op de arbeidsmarkt. Zo is er dit jaar door de filmindustrie de avontuurlijke 3D bioscoopfilm Avatar te zien in de bioscopen. Een voor ons nog niet realistisch beeld, maar als je er naar kijkt, bevindt je jezelf in
een hele andere wereld…



Avatar heeft 3D definitief op de kaart gezet. De technologische ontwikkelingen en initiatieven op dit vlak zullen dit jaar dan ook ongetwijfeld een vlucht gaan nemen. Niet alleen in film, maar zeker ook in reclamecampagnes, waar 3D-animaties en interactieve applicaties de weergave van producten kunnen verlevendigen en de klantinteractie kunnen verhogen.Komende zomer gaat iedere thuisbioscoop 3D, als het aan de fabrikanten van televisies en videospelers ligt. Je kunt je nu alvast voorbereiden, door zelf al je filmpjes in 3D op te nemen. Maar dat kost een flinke duit.

2010 is creatief gezien een interessant jaar te geworden, waar Adobe een mooie bijdrage aan hoopt te leveren!

Maar niet alleen de Film industrie ontwikkelt 3D films, de televisie fabrikanten zullen ook mee moeten gaan;
Televisie in 3D kunnen bekijken, stelt wel eisen aan de contentindustrie. Film- en programmamakers moeten de technologie adopteren. Het is namelijk nodig dat programma’s en films worden geconverteerd naar een nieuw bestandsformaat. Dit formaat wordt dan gelezen door de 3D-televisie en omgezet in 3D-beeld. Door deze conversieslag is 3D vooralsnog voorbehouden aan de professionele industrie.

Bronnen
http://www.dutchcowboys.nl/mobile/18914
http://www.ad.nl/ad/nl/2041/Oscars/article/detail/468069/2010/03/05/Nederland-ziet-Oscars-voor-Avatar-Bullock-en-Freeman.dhtml
http://3dtelevisie.info/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten