Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 15 maart 2010

Belangrijk concept uit het verleden

Coca Cola

Microtrend: Coca Cola
Maxitrend: Idenitficiatie met amerikanen
Megatrend: Amerikanisering


Coca-Cola is een koolzuurhoudende frisdrank die wordt vervaardigd door The Coca-Cola Company en overal ter wereld verkrijgbaar is.

De Geschiedenis
In 1886, was ene dr. John Stith Pemberton fijn aan het experimenteren met allerlei plantenextracten in het keukentje achter in zijn drogisterij in Atlanta. Hij deed dit om een medicinaal drankje te brouwen. Een van zijn experimentjes, siroop gemengd met koolzuurhoudend water, werd voor 5cent per glas verkocht. Hij wist toen nog niet dat dit bruine, bubbelende drankje later de wereld zou veroveren. Frank M. Robinson, boekhouder en vriend van Pemberton, was degene die de naam Coca-Cola had verzonnen Coca-Cola werd meer dan een eeuw geleden samengesteld door dr. John S. Pemberton. Hij was een apotheker uit Atalanta Georgia. Zijn creativiteit bleef niet alleen beperkt tot de naam, hij heeft ook het beroemde logo ontworpen.

De tweede wereldoorlog was erg belangrijk voor Coca-Cola, omdat het toen ook bekend werd buiten Amerika. Toen Amerika bij de 2e Wereldoorlog betrokken raakte werd de frisdrankindustrie getroffen door een tekort aan suiker. Daarom besloot Coca-Cola om een actieve rol in de oorlog te gaan spelen. Coca-Cola sloot zich aan bij de Amerikaanse soldaten en mocht zo volop suiker gebruiken. Ze gingen achter de soldaten aan met mobiele fabriekjes. Hun doel was om ervoor te zorgen dat iedereen in uniform voor 5 cent een flesje Coca-Cola kon krijgen, waar ze ook maar waren. Overal waar de Amerikaanse soldaten kwamen, kwam ook Coca-Cola en zo werd het in heel Europa bekend. Coca-Cola werd sindsdien gezien als het symbool van vriendschap.

Coca-Cola in Nederland
Zo kwam ook Coca-Cola in Nederland en werd het een hit. Iedereen dronk het. Dit proces hoort bij de megatrend 'Amerikanisering' in Nederland. Omdat ook in Nederland McDonalds ketens kwamen, dezelfde muziek werd geluisterd én producten zoals Coca-Cola werden gedronken, wordt Coca-Cola gezien als ontzettend goed concept uit het verleden omdat het nog steeds volop populair is, maar ook draagt het bij aan de Amerikanisering van ons land.

Bronnen
http://cocacolanederland.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coca_cola

Geen opmerkingen:

Een reactie posten