Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 14 maart 2010

Concept van nu, 2010

Plastic scheiden

Megatrend: Milieu
Maxitrend: Duurzaamheid
Microtrend: Plastic scheiden

Het Engelse woord ‘plastic’ wordt in de Nederlandse taal vaak gebruikt als alternatief voor het woord ‘kunststof’. De meest voorkomende kunststoffen zijn polyethyleen, polypropeen, PVC, polystyreen en PET. Plastic speelt een belangrijke rol in ons leven. Kijk maar om je heen, je ziet plastic echt overal: de kast van je computer, de verpakking van het brood, de pen waar je mee schrijft, en het omhulsel van de telefoon.

Thuis gebruiken we allemaal verpakkingen. Verpakkingen van glas, papier, kunststof, blik en zelfs hout. Al lange tijd brengen we flessen naar de glasbak en wordt in veel gemeenten het papier opgehaald. Sinds kort is er een nieuwe trend: het scheiden van plastic afval.
Door het plastic verpakkingsafval te scheiden van het overige huishoudelijke afval maken we een vlotte, efficiënte verwerking mogelijk. Het recycleproces zorgt ervoor dat de verzamelde plastic verpakkingen een volgende bestemming krijgen: grondstof voor nieuwe producten. Denk hierbij onder meer aan fleecekleding, dashboards, speelgoed, tennisballen en mobiele telefoontjes. Bovendien komt er door de recycling minder afval in de verbrandingsovens terecht. En minder verbranding betekent een lagere CO2-uitstoot. Een direct voordeel is dat de gewone vuilnisbak minder snel vol is. Het – vaak omvangrijke – plastic verpakkingsafval gaat immers in een aparte bak of zak. Dat bespaart ook veel ruimte bij de ophaaldienst.

Om deze trend door te zetten en alle Nederlanders te laten mee doen is er een Plastic Heroes-campagne opgestart. Plastic Heroes is een slim en uitgebalanceerd campagneconcept met een indrukwekkende impact. Met de Plastic Heroes-benadering zal in razend tempo het scheiden van plastic afval tot gemeengoed en ‘logisch gedrag’ worden. Bij iedereen: van scholier tot multinational, van huisvrouw tot minister, van winkelier tot wethouder.

Inmiddels zijn al bijna alle gemeenten gestart. Sommige gemeenten halen de plastic verpakkingen in de Plastic Heroes-zak of minicontainer (grijze of groene bak) bij de mensen thuis op. Anderen hebben centraal Plastic Heroesbakken staan, vergelijkbaar met de glasbak en er zijn zelfs gemeenten die het plastic verpakkingsmateriaal uit het restafval filteren. Kortom: plastic afval kun je beter scheiden. Iedereen kan het!

Eind 2012 zal 42% van al het Nederlandse plastic verpakkingsafval efficiënt worden gerecycled.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten