Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van vroeger, jaren 60

Mode

Megatrend: Samenleving
Maxitrend: Mode
Microtrend: Minirok

In de jaren 60 kwam een grote revolutie wat betreft de mode. Kleding werd steeds belangrijker voor veel mensen - vooral voor de jeugd.
Begin jaren '60 werden er veel nieuwe synthetische stoffen ontdekt zoals nylon, polyester en acryl. Kleding werd betaalbaar, waardoor jongeren eindelijk de kleren van hun idolen konden gaan dragen (Twiggy, Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, enzovoort). Haute Couture werd dus toegankelijker, hier konden modeontwerpers op inspelen. Mode was voor de jeugd een manier om hun individu te benadrukken en zich te onderscheiden van de oudere generatie. Er waren veel trends die zich snel afwisselden.
In de eerste helft van de jaren zestig waren minirokjes hèt modebeeld. Mary Quant bracht als eerste de minirok op de markt. Ze vond de stijl van de jaren ’50 te saai en te volwassen. Ze ging zelf kleding ontwerpen en haar klapstuk werd de minirok. Er werd veel protest gegeven, hij zou te kort zijn en onkuis. Maar toch werd hij in de jaren ’60 steeds korter. Ze kwamen tot ongeveer 20 cm boven de knie. Samen met de minirok ontstond ook de mini-jurk. Die was recht, had soms halflange mouwen en had meestal pastelkleuren of twee afstekende kleuren. Bij de hele korte werden vaak naadloze maillots gedragen met patronen. Alles wat mini was, was hot. De minimode hoorde bij het nieuwe ideaalbeeld van de vrouw: broodmager, jongensachtig zonder rondingen en met een kort hip kapsel. Ze wilden er kinderlijker uitzien en de verschillen tussen man en vrouw onduidelijker maken. Daardoor kwamen ook broekpakken en overgooiers in de mode. De minimode werd ook een symbool van seksuele bevrijding en vrouwelijk zelfbewustzijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten