Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zaterdag 6 maart 2010

Trend van nu, 2010

Mobiliteit
Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Mobiliteit
Microtrend: Segway














Als je tegenwoordig iets verkeerds uithaalt in de binnenstad v
an Rotterdam, komt er na een tijdje iemand van 'Stadstoezicht' of de politie, die iets weg heeft van een Star Trek personage, op twee wielen je een gele bon uitdelen of arresteren.
Sinds een aantal jaar geleden is er een nieuw soort vervoermiddel in Nederland bijgekomen, namelijk de Segway. De Segway, of eigenlijk de Segway Personal Transporter, is het eerste elektronische eenpersoons vervoermiddel van de wereld.

Het vervoermiddel wordt aangedreven door twee elektromotoren die werken op oplaadbare batterijen. De motoren kunnen de wielen onafhankelijk van elkaar laten draaien.

Het besturingsprogramma van de Segway PT bewaakt voortdurend de stand van het toestel met behulp van sensoren op basis van een gyroscopisch systeem, ofwel een rotatiesymmetrisch systeem die om zijn as kan draaien. Bijvoorbeeld zoals bij een tol. Door de elektromotoren automatisch bij te regelen blijft de Segway in balans.

De gebruiker bestuurt het apparaat door het verplaatsen van het lichaamsgewicht. Wanneer men naar voren leunt laat men de Segway PT voorwaarts bewegen en achterwaarts naar achter. Hij stopt als men rechtop gaat staan. Door aan de handgreep te draaien laat men de Segway naar links of naar rechts draaien.
Het ding kan 6km per uur rijden, de zogenaamde voetgangersstand, of de 20 km per uur rijden, de zogenaamde fietserstand.

De Amerikaanse ondernemer en uitvinder Dean Kamen bedacht het ding als oplossing voor hoog efficiënt vervoer met zo weinig mogelijk ruimte.

Vanaf 1 juli 2008 is het gebruik van de Segway op de openbare weg toegestaan. Het ding kost zo'n € 5500,- excl. btw. Tegenwoordig wordt het alleen door politie, beveiligingsbeambtes, de NS en veel bedrijven gebruikt. Alleen de goed vermogende consumenten kunnen zo'n ding betalen, zoals je soms ziet op de golfbaan. Maar om zo'n ding zelf te mogen besturen, kun je natuurlijk een keer zo'n ding gaan huren en een speciale city-tour doen.

In de toekomst zal de Segway niet meer uit ons straatbeeld weg te denken zijn. Het apparaat, zal volgens mij, een stuk goedkoper gaan worden en het zal net zo populair worden als een fiets of een brommer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten