Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 14 maart 2010

Conceptontwikkelaar

Fleur Bakker

Fleur Bakker, medeoprichter en conceptontwikkelaar Meneer de Leeuw. Ze werkt als facilitator, conceptontwikkelaar en vormgever voor onder andere jongerenprojecten, voorstellingen, festivals en evenementen. In haar werk staat het betrekken van mensen en omgeving centraal. Zo ontwikkelde ze festival Barbies en Bommen op asielzoekerscentra en containerpresentaties met bewoners uit Amsterdam Noord en kunstenaars voor Over 't IJ
Festival. Daarnaast initieerde ze samen met videokunstenaar Nosrat Mansouri Meeting Point. Meeting Point is een bedrijf dat werkt aan verandering. Samen met hun opdrachtgevers maken ze plannen, bedenken ze concepten of ze ontwikkelen visie. Vorm en proces zijn telkens anders en uiten zich in bijvoorbeeld een ideeënboek, viral, arenaproces, website, training, event, wetenschappelijk rapport of een muzieknummer. Meeting point is een tv-programma waar asielzoekers uitgedaagd worden. Zij komen in aanmerking met werknemers die hen vervolgens voor allerlei vraagstukken laten komen te staan. Het is de bedoeling dat deze asielzoekers hun denkwijze verruimen en later zelf beter zullen functioneren in de maatschappij.

Ze werkte oa voor Paradiso-Melkweg Productiehuis, VPRO, Don't Hit Mama, Acht voor Ruimte, Urgenda en de Nationale Stichting ter Bevordering van Vrolijkheid.

Fleur is in 1996 afgestudeerd als ontwerper aan Modeacademie Montaigne en volgde in 2000 een postacademisch jaar aan de Hallo Academie voor Toegepaste Creativiteit, Communicatie (strategie-, visie- en conceptontwikkeling). In 2004/ 2005 volgde zij de postacademische
opleiding Kunst in de Samenleving aan de Amsterdamse Theaterschool.

Bronnen:
http://www.meneerdeleeuw.nl/AdvHTML_Upload/kortcvFleurBakker.pdf
http://nl.linkedin.com/in/fleurbakker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten