Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 22 maart 2010

Slechte conceptlancering

Bing

Microsoft heeft pas geleden Bing uitgebracht en er $100 miljoen aan reclame tegenaan gegooid om het nieuwe product te hypen. Meestal wordt een nieuwe zoekmachine geprezen en gewaardeerd, en vaker nog bestempeld als “de nieuwe Google-killer” (Ask.com, Cuil). En waarachtig, op de eerste publieke preview wemelde het van de (virtuele) mensen, die een voorproefje wilde van deze “nieuwe manier van zoeken”.

En toch gaat Bing het niet worden. Waarom niet?

Als je Firefox download, wat is dan de startpagina? Google. En wat staat er in de search box? Google. Zelfs als je Internet Explorer gebruikt, is de kans vrij groot dat je je startpagina op Google instelt. Zo groot zelfs dat Google tussen de 40 en 1400 ton CO2 per dag produceert, vanwege al onze zoekopdrachten. Google is licht en praktisch: een logo, een vakje voor tekst en twee knoppen. Vul iets in en je krijgt een schone, simpele webpagina voorgeschoteld. Mooi? Nee. Handig en snel? Ja. Als je naar Bing surft krijg je een pagina te zien met willekeurige informatie. Dit is wel leuk maar onnodig. Zoekmachine gebruikers willen zo snel mogelijk de informatie hebben die ze nodig hebben! Ook is het onhandig als je via een smartphone iets wil opzoeken.

Het werkwoord “to google” is in 2006 toegevoegd aan het Oxford English Dictionary en aan het Merriam-Webster Collegiate. Zo diep zit Google in ons leven, dat we het tot werkwoord bombarderen. Ook ik merk dat ik dagelijks Google als werkwoord gebruik. De zin “Oh, dat google ik wel even” zal iedereen ondertussen bekend voorkomen.
“Bing jij?”
“Nee, ik google.”

Als ik bij Google “INollnd” invul, dan zegt Google meteen, “Bedoelde u soms: INholland?”. Om vervolgens vrolijk daaronder www.INholland.nl te tonen. En wat doet Bing? “We did not find any results for spotlight effect…Ensure words are spelled correctly…Try rephrasing keywords or using synonyms.” Een beetje zoekmachine heeft in de 21e eeuw toch een bedoelde-u-soms-functie. Een bedoelde-u-soms-functie helpt iedereen van jong en oud makkelijk wat te zoeken op internet.

Wat Microsoft beter had kunnen doen is simpel. Ze proberen enerzijds met Bing een totaal nieuw concept naar de markt te brengen (goed), maar eindigen met een kloon van Google (fout). Waarschijnlijk zag Bing er op de tekentafel veel flitsender en revolutionairder uit, maar durfden ze het bij Microsoft niet aan om miljoenen in een zoekmachine te steken waarvan het succes niet gegarandeerd kan worden. Dus speelden ze op safe, in plaats van een risico te nemen.

Met andere woorden Bing is een slechte kloon van Google!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten