Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

donderdag 4 maart 2010

Trends van nu, 2010

Duurzaamheid










Du
urzaamheid: lang durend, weinig onderhoud en weinig slijtage.

Mega trend: milieu
Maxi trend: duurzaamheid
Micro trend: zuinige producten

Tegenwoordig draait het veel om 'hoe groen een product of dienst is'. Hiermee wordt bedoeld of het wel milieuverantwoord is, en of het niet teveel aantasting veroorzaakt. Wat sinds dat de mens zich bewust is geworden van zijn grote rol in het ecosysteem, is dit belangrijk geworden.
Duurzaam omgaan met dingen betekend onder andere schone dingen opwekken uit gebruikte bronnen. Het maximaal benutten van bronnen is tegenwoordig steeds meer een must, omdat dingen niet eeuwig meegaan. Besparen is ook een goede optie, dus zo min mogelijk verbruiken wat niet nodig is.

Hierop kunnen bedrijven goed inspelen. Wanneer zij als leveraar van 'meest duurzame product of dienst' worden bestempeld, is dit erg goed voor hun imago. Mensen vinden het belangrijk bij te dragen aan het milieu. Ze letten op een energielabel, en denken steeds meer na voordat ze iets aanschaffen. Het is goed dat mensen hierover nadenken, onze bronnen zullen ooit opraken. De technologie denkt hier ook veel aan, en is steeds meer bezig met milieuverantwoord produceren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten