Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

donderdag 4 maart 2010

Trends van nu, 2010

Gezonde lifestyle producten

gezond: niet ziek; goed welzijn.

Mega trend:welzijn
Maxi trend:welvaartziektes
Micro trend: overgewicht

Overgewicht is iets wat al jaren in de Verenigde Staten speelt. Maar nu is het ook een groot probleem aan het worden in Nederland. Wat is de oorzaak hiervan?

Doordat Nederland over het algemeen een goede welvaart heeft, is dit ook te merken aan de levensstijl. Luxe wordt steeds normaler, en ook wordt onze levensstijl drukker. Dus wil een gezonde maaltijd er wel eens bij in schieten. En vele fastfood restaurants spelen hier op in door het aanbod groot te maken.En aangezien dit steeds vaker gebeurd, is het niet goed voor onze gezondheid. Hart-en-vaat-ziektes zijn doodsoorzaak nummer1 in Nederland.

Vooral kinderen worden steeds dikker.
Dit probleem is eigenlijk vrij makkelijk te bestrijden. Zorgen voor meer beweging en gezonder eten, want dat is in deze welvaart goed te realiseren. Toch is dit niet zo gemakkelijk als het klinkt. Door tijdsgebrek en gemakszucht komt er geen verandering in de ongezonde levensstijl die veel mensen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten