Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van nu, 2010

Onafhankelijkheid

Megatrend: Feminisering
Maxitrend: Onafhankelijkheid
Microtrend: Vrouwen gaan carriére maken




Dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn hoef je tegenwoordig aan mensen met gezond verstand niet meer uit te leggen. Op alle sporten van de maatschappelijke ladder komen we vrouwen tegen.Ooit was dit heel anders. Vrouwen stonden onder de heerschappij van mannen. Gezien dat mannen de touwtjes in handen hadden konden zij bepalen wat vrouwen dienden te doen. Vrouwen werden in eerste instantie gezien als moeders. Zorgen voor man en kinderen werd als de normale gang van zaken gezien. Dit denkbeeld was zo gangbaar, en mede daardoor, was er nauwelijks van onderwijs voor vrouwen sprake. Geen opleidingen, dus geen gelijke kansen als de mannen op de arbeidsmarkt. In de tijd dat vrouwen begonnen deel te nemen aan het arbeidsproces, waren het steeds de ondergeschikte en dienende beroepen, vaak onder de leiding van mannen, die door vrouwen werden vervult. Vrouwen werden onmondig gehouden, het kwam nauwelijks in hen op om politiek te bedrijven. Verder werden vrouwen vaak mishandeld, zowel geestelijk, fysiek en seksueel. Dat dit niet eeuwig kon blijven duren is duidelijk. Zo ontstond begin 19e eeuw de vrouwenbeweging (feminisering) in een georganiseerde vorm. Hun belangrijkste eisen waren: kiesrecht – onderwijs – arbeid. Rond 1920 was in veel westerse landen de strijd rondom het kiesrecht gestreden en gewonnen. Na een rustige periode van ± 40 jaar, leefden de vrouwen emancipatie beweging in de jaren 60 weer op. Vrouwen realiseerden zich dat er van gelijkstelling aan de mannen nog zo goed als niets terecht was gekomen. Bepaalde groeperingen werden steeds fanatieker en extremer in hun overtuigingen en handelen. Ze zwoeren alle mannelijke maatstaven af en streefden naar een volledig vrouwelijke cultuur. Mannen waren en zijn hun tegenstanders. Een andere groep, de socialistische feministen, verbinden hun strijd met de klasse strijd. Overal ter wereld ontstonden vrouwen groepen en organisaties die zich bezig houden met het opheffen van de discriminatie van vrouwen, zowel politiek, economisch en sociaal. Om hun doelen te bereiken moest er veel gebeuren. Alle vrouwen dienden zich bewust te worden van hun ondergeschikte positie en van de bestaande rolpatronen van man en vrouw.
De vrouwen wilden dus onafhankelijkheid. Ze wilden voor zichzelf kunnen zorgen en ook een deel zijn van de maatschappij. Langzamerhand verschuift het traditionele rollenpatroon en moeders en vrouwen gaan steeds meer carrière maken. Mannen moeten en willen steeds vaker voor de kinderen en het huishouden zorgen. Vrouwen willen op hetzelfde niveau komen als mannen en niet meer afhankelijk zijn van hun partner. Er is zelfs een carrière-evenement speciaal voor vrouwen. Dit bestond tot voor kort nog niet in ons land. Het gemiddelde opleidingsniveau van vrouwen stijgt, vrouwen halen sneller hun diploma dan mannen en ongeveer een kwart van de managementposities wordt door vrouwen bekleed. Genoeg reden om een carrière-evenement speciaal voor vrouwen te organiseren. Vrouw & Carrière richt zich op hbo- en wo-opgeleide vrouwen met nul tot 15 jaar werkervaring, kortom: starters, (young) professionals en herintreders. Twee dagen lang zal de Amsterdam RAI het trefpunt zijn waar bedrijven zich presenteren aan vrouwen die cariere willen maken. De ideale gelegenheid om in contact te komen met potentiële werkgevers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten