Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van nu, 2010

Mobiele Telefonie

Megatrend: Technologie
Maxitrend: Mobiele telefonie
Microtrend: iPhone


Loop de metro in of kijk om je heen, tegenwoordig zie je ontzettend veel mensen lopen met een iPhone. De iPhone is een soort van zak computer, bellen, smsen, internet, foto’s, facebook, hyves, je kunt er werkelijk ontzettend veel mee. Dit product is door Apple op de markt gezet en is een trend geworden doordat je er mede doordat je er zoveel mee kunt doen, ook het design strak en modern is. Het is makkelijk om te gebruiken, door het touchscreen.

In 2010 ben je zonder mobieltje, he-le-maal nergens. Werkelijk bijna iedereen heeft wel een mobiele telefoon. Het speelt een zodanig grote rol in de maatschappij en op de wereld tegenwoordig, om overal en met iedereen contact te kunnen houden via je telefoon. Je kunt je je leven niet meer voorstellen zonder een mobiele telefoon.

Steeds meer worden er nieuwe technische snufjes en producten ontdekt en ontwikkeld. Op het gebied van de technologie en dan vooral de telefonie, worden er steeds nieuwe dingen aan een mobiele telefoon toegevoegd. Je kunt tegenwoordig internetten en tv kijken op je mobiele telefoon. Het gaat om innovatie en creativiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten