Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

dinsdag 16 maart 2010

Fout Concept

Theepads voor de Senseo

Megatrend: welvaart
Maxitrend: steeds meer productkeuze
Microtrend: Theepads

Tegenwoordig hebben vele huishoudens een 'Senseo' in huis staan. Dit makkelijke koffiezetapparaat is voortgekomen uit een samenwerking tussen Phillips en Douwe Egberts. Het is een ware hit, aangezien het goed inspeelde op de consumentenbehoeften ; steeds drukkere levensstijl en dergelijke. De samenwerking tussen Phillips en Douwe Egberts was geslaagd, maar met de samenwerking tussen Phillips en Pickwick ging het minder goed.

Op 1 maart 2006 lanceerde Pickwick ( in samenwerking dus met Phillips ) de 'T-pads'. Het moest nog gebruiksmakkelijker zijn dan de waterkoker, die eigenlijk al vrij populair en gemakkelijk was, en lekkerder. Toch is Pickwick hier in beide vlakken niet in geslaagd.

Wanneer men een kopje thee wilden zetten door middel van de T-pad, moest eerst het Senseo apparaat gespoeld worden, aangezien je thee anders naar koffie zou smaken. Ook bleek de thee, wanneer hij koffie - vrij was, vrij waterig te smaken.
De prijs was ook niet aantrekkelijk, een houder kostte in zijn introductieweken €2,49. Maar dit werd na verloop van tijd opgehoogd naar €4.99. De losse T-pads kostten per zakje €1.59. Best wat duurder dan 'gewone' zakjes thee.

Al met al werd de consument niet geprikkeld om de T-pads te kopen. Je kan het bij een aantal supermarkten nog wel verkrijgen, maar een hit is het nooit geworden.

Bronnen :
www.voeding.web-log.nl/voeding/2006/03/commotie_rond_i
www.competentiedenken.nl/PDF/manager%20uitdaging%20in%20de%20competentiegerichte%20onderneming
www.marketing-online.nl/topoffflop/case03.2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten