Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

donderdag 4 maart 2010

Trendwatcher

Marian Salzman
Maria Salzman is een bekende trendwatcher. Sinds de jaren '90 is ze actief op internet, ze pleegde veldonderzoek via nieuwsgroepen terwijl de rest van de martkbureauonderzoek nog bezig was met kantoorautomatisering. Ze is de laatste jaren steeds meer een allround trendwatcher. Zo heeft ze als laatste voorspelling de 'metrosexueleman' . Die term heeft ze niet zelf bedacht, in tegenstelling tot het woord 'wigger'. Dat is een blanke die het liefste een neger zou zijn. Dit woord is uitgekomen in 1993 en was een ware hype.


De visie van Marian Salzman
"Steeds minder mensen reageren om commercials en tv-spotjes is gebleken. Het komt vooral door de grote hoeveelheid zenders. Mensen hebben teveel keuze. Het is onmogelijk geworden om via tv een massamedia te bereiken, daarvoor zijn consumenten teveel op de hoogte van marketing. Ze prikken er zo doorheen .. "

Geen opmerkingen:

Een reactie posten