Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 22 maart 2010

Goede conceptlancering


De Nintento Wii

Een ander voorbeeld van een goede conceptlancering is de nieuwste spelcomputer van Nintendo: de Wii. Met de Nintendo Wii is het de bedoeling dat je thuis actief aan het bewegen bent, doordat je in je woonkamer kan tennissen, bowlen, golfen, surfen en zwaardvechten. Het gaat om de echte bewegingen van een sport na te doen in je woonkamer. Zoals bij tennis, een echte backhand of andere slag te maken. Het ontzettend slimme aspect van de Nintendo Wii is dat het inspeelt op de stijgende gewichtstoename, want mensen hoeven niet meer naar de sportschool, maar kunnen nu thuis actief bezig zijn met de Wii.

Nintendo heeft veel reclame gemaakt. En dan met name veel op televisie, in magazines, en het OV. Ook hebben zij veel persconferenties gegeven. Door dat Nintendo zo veel reclame heeft gemaakt (en daardoor wordt gezien als een goede conceptlancering) is de Nintendo Wii erg bekend geworden. Maar dit komt ook vooral doordat zij een zo breed mogelijk publiek aan wilde spreken, en hun reclames daarom op een brede doelgroep gericht hebben. De reclames waren duidelijk en vrolijk, zodat iedereen het aansprak. Nog een goed punt van Nintendo bij de lancering van de Nintendo Wii is dat zij zich gericht hebben op het revolutionaire besturingssysteem. Op het gebied van graphics zijn bijvoorbeeld de Playstation 3 en de X-box 360 beter. Daardoor hebben zij ook nog eens op het gebied van technologie en uitvinding een nieuw goal bereikt.

De Nintendo Wii is een absolute hit over heel de wereld, en ook in Nederland. Vanaf het begin dat de Nintendo Wii op de markt werd gebracht is het erg moeilijk om aan deze spelcomputer te komen, omdat hij razend populair is. Bij kinderen, tieners, ouders en volwassen, iedereen kan met de Nintendo Wii overweg.

Hier de trailer van de Nintendo Wii:
http://www.youtube.com/watch?v=mCufArSg-SQ



Bronnen
http://nl.wii.com/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wii

Geen opmerkingen:

Een reactie posten