zondag 14 maart 2010
Fout Concept
Witte fietsenplan
“Wij zijn dus tegen de auto. Want zo’n auto, daar krijg je zo’n trilneurose van en je longen worden zwart van de koolmonoxide, je kinderen worden er door overeden en daarom hebben we dus iets hygiënischer genomen. Een witte fiets, waar geen ongelukken mee kunnen gebeuren, waar geen afvalresten weg worden gestrooid en waar iedereen gebruik van kan maken. Het is dus typisch anarchistisch in tegenstelling tot de kapitalistische auto”, aldus een Provo tijdens een VPRO-interview in 1967, over het Witte Fietsenplan.
Luud Schimmelpennink was één van de oprichters van de Provobeweging, opgericht in de jaren ’60 als herleving van grotendeels geweldloos anarchisme in Amsterdam, zichtbaar door het provoceren van de gevestigde autoriteiten. Hij kwam in 1965 met het plan om duizenden leenfietsen in de straten van Amsterdam neer te zetten, voor iedereen beschikbaar. De fietsen zouden de kleur wit krijgen omdat ze dan goed opvielen in de binnenstad en omdat wit de eenvoud en hygiëne symboliseert tegenover de vuilheid van de auto. Op woensdag 28 juli werd een Provo(katie)-pamflet uitgedeeld tijdens de wekelijkse manifestatie van Robert Jasper Grootveld bij het Lieverdje, het standbeeld in Amsterdam waar de Provo’s bij elkaar kwamen. In het pamflet wordt uitgelegd waar het plan overgaat. De eerste witte fiets, een exemplaar dat ter plekke werd witgeschilderd, werd meteen door de politie in beslag genomen. Mede daardoor en doordat er veel fietsen gestolen werden was het plan snel afgelopen.
Op 22 februari 1967 kwam Schimmelpennink in de Amsterdamse gemeenteraad. Nog maar net aan de slag presenteert hij zijn plan voor de witte (leen)fietsen in Amsterdam. Hij stelt voor om tweeduizend witte fietsen in de binnenstad te stallen, maar helaas kreeg ook dit plan geen bijval.
In het jaar 2000 probeert Schimmelpennink opnieuw zijn plan uit te voeren door 250, speciaal ontworpen, fietsen te verdelen over 5 onbemande depots in Amsterdam. De fietsen konden geleend worden door te betalen met een speciale giropas. Helaas werd ook dit concept afgeblazen mede door vandalisme aan de fietsen.
Het Witte Fietsenplan heeft wel effect gehad in het Nationale Natuurpark de Hoge Veluwe. In 1975 werden daar 50 stuks witte fietsen geplaatst, maar doordat het zo’n succes werd kwamen er door de jaren heen meer fietsen bij. Anno 2005 bezat het park 1700 fietsen, waarvan normale- en speciale types.
Bronnen:
http://www.goethe.de/ges/pro/ori68/nl2926780.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_fiets
http://uitvindingen.nationaalarchief.nl/uitvinding/witte-fietsenplan
http://www.scholieren.com/werkstukken/443
http://www.kunstbus.nl/cultuur/luud+schimmelpennink.html
http://www.youtube.com/watch?v=zOVmbvYZHiE
“Wij zijn dus tegen de auto. Want zo’n auto, daar krijg je zo’n trilneurose van en je longen worden zwart van de koolmonoxide, je kinderen worden er door overeden en daarom hebben we dus iets hygiënischer genomen. Een witte fiets, waar geen ongelukken mee kunnen gebeuren, waar geen afvalresten weg worden gestrooid en waar iedereen gebruik van kan maken. Het is dus typisch anarchistisch in tegenstelling tot de kapitalistische auto”, aldus een Provo tijdens een VPRO-interview in 1967, over het Witte Fietsenplan.
Luud Schimmelpennink was één van de oprichters van de Provobeweging, opgericht in de jaren ’60 als herleving van grotendeels geweldloos anarchisme in Amsterdam, zichtbaar door het provoceren van de gevestigde autoriteiten. Hij kwam in 1965 met het plan om duizenden leenfietsen in de straten van Amsterdam neer te zetten, voor iedereen beschikbaar. De fietsen zouden de kleur wit krijgen omdat ze dan goed opvielen in de binnenstad en omdat wit de eenvoud en hygiëne symboliseert tegenover de vuilheid van de auto. Op woensdag 28 juli werd een Provo(katie)-pamflet uitgedeeld tijdens de wekelijkse manifestatie van Robert Jasper Grootveld bij het Lieverdje, het standbeeld in Amsterdam waar de Provo’s bij elkaar kwamen. In het pamflet wordt uitgelegd waar het plan overgaat. De eerste witte fiets, een exemplaar dat ter plekke werd witgeschilderd, werd meteen door de politie in beslag genomen. Mede daardoor en doordat er veel fietsen gestolen werden was het plan snel afgelopen.
Op 22 februari 1967 kwam Schimmelpennink in de Amsterdamse gemeenteraad. Nog maar net aan de slag presenteert hij zijn plan voor de witte (leen)fietsen in Amsterdam. Hij stelt voor om tweeduizend witte fietsen in de binnenstad te stallen, maar helaas kreeg ook dit plan geen bijval.
In het jaar 2000 probeert Schimmelpennink opnieuw zijn plan uit te voeren door 250, speciaal ontworpen, fietsen te verdelen over 5 onbemande depots in Amsterdam. De fietsen konden geleend worden door te betalen met een speciale giropas. Helaas werd ook dit concept afgeblazen mede door vandalisme aan de fietsen.
Het Witte Fietsenplan heeft wel effect gehad in het Nationale Natuurpark de Hoge Veluwe. In 1975 werden daar 50 stuks witte fietsen geplaatst, maar doordat het zo’n succes werd kwamen er door de jaren heen meer fietsen bij. Anno 2005 bezat het park 1700 fietsen, waarvan normale- en speciale types.
Bronnen:
http://www.goethe.de/ges/pro/ori68/nl2926780.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_fiets
http://uitvindingen.nationaalarchief.nl/uitvinding/witte-fietsenplan
http://www.scholieren.com/werkstukken/443
http://www.kunstbus.nl/cultuur/luud+schimmelpennink.html
http://www.youtube.com/watch?v=zOVmbvYZHiE
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten