maandag 22 maart 2010
Slechte conceptlancering
De extra dikke Wehkamp gids
Het Nederlandse postorder bedrijf Wehkamp bestaat al sinds 1952, en is al die jaren vrij succesvol gebleken. Het heeft enkele jaren terug een imagoverandering doorstaan en sinds kort een succesvol internetcatalogus bedrijf. Internet staat centraal bij Wehkamp. Toch heeft het tot voorkort nog catalogussen huis aan huis bezorgd. Dit is gelijk het onderwerp van mijn mislukte conceptlancering. De 'extra dikke Wehkamp gids'.
Twee jaar terug was er een commercial op tv van Wehkamp waarin honden op de deurmat centraal stonden. Ze lagen op de deurmat lekker uit te rusten, totdat ze de postbode hoorden. De honden stonden snel op, en liepen een stukje naar achter. Vervolgens verscheen de tekst 'gewend aan Wehkamp' in beeld. Als laatste verscheen er een klein hondje in beeld, die de Wehkamp gids van boven uit de brievenbus zag vallen. Deze viel op het hondje, en er waren alleen nog maar pootjes te zien. Vervolgens verscheen de tekst "NIET gewend aan Wehkamp' in beeld, en het telefoonnummer van het bedrijf.
Er was veel commotie over deze reclame, aangezien veel mensen dit niet acceptabel vonden. Het zou zeker niet humoristisch zijn en de gids zou echt dodelijk zijn voor kleine hondjes.
Wehkamp kreeg veel negatieve publiciteit door deze reclame. Door deze mislukte conceptlancering was Wehkamp verplicht zijn naam te zuiveren. Toch had deze moeite ze best bespaard kunnen blijven door betere reclames te verzinnen.
Bronnen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wehkamp
Het Nederlandse postorder bedrijf Wehkamp bestaat al sinds 1952, en is al die jaren vrij succesvol gebleken. Het heeft enkele jaren terug een imagoverandering doorstaan en sinds kort een succesvol internetcatalogus bedrijf. Internet staat centraal bij Wehkamp. Toch heeft het tot voorkort nog catalogussen huis aan huis bezorgd. Dit is gelijk het onderwerp van mijn mislukte conceptlancering. De 'extra dikke Wehkamp gids'.
Twee jaar terug was er een commercial op tv van Wehkamp waarin honden op de deurmat centraal stonden. Ze lagen op de deurmat lekker uit te rusten, totdat ze de postbode hoorden. De honden stonden snel op, en liepen een stukje naar achter. Vervolgens verscheen de tekst 'gewend aan Wehkamp' in beeld. Als laatste verscheen er een klein hondje in beeld, die de Wehkamp gids van boven uit de brievenbus zag vallen. Deze viel op het hondje, en er waren alleen nog maar pootjes te zien. Vervolgens verscheen de tekst "NIET gewend aan Wehkamp' in beeld, en het telefoonnummer van het bedrijf.
Er was veel commotie over deze reclame, aangezien veel mensen dit niet acceptabel vonden. Het zou zeker niet humoristisch zijn en de gids zou echt dodelijk zijn voor kleine hondjes.
Wehkamp kreeg veel negatieve publiciteit door deze reclame. Door deze mislukte conceptlancering was Wehkamp verplicht zijn naam te zuiveren. Toch had deze moeite ze best bespaard kunnen blijven door betere reclames te verzinnen.
Bronnen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wehkamp
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten