Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 22 maart 2010

Slechte conceptlancering

De extra dikke Wehkamp gids

Het Nederlandse postorder bedrijf Wehkamp bestaat al sinds 1952, en is al die jaren vrij succesvol gebleken. Het heeft enkele jaren terug een imagoverandering doorstaan en sinds kort een succesvol internetcatalogus bedrijf. Internet staat centraal bij Wehkamp. Toch heeft het tot voorkort nog catalogussen huis aan huis bezorgd. Dit is gelijk het onderwerp van mijn mislukte conceptlancering. De 'extra dikke Wehkamp gids'.

Twee jaar terug was er een commercial op tv van Wehkamp waarin honden op de deurmat centraal stonden. Ze lagen op de deurmat lekker uit te rusten, totdat ze de postbode hoorden. De honden stonden snel op, en liepen een stukje naar achter. Vervolgens verscheen de tekst 'gewend aan Wehkamp' in beeld. Als laatste verscheen er een klein hondje in beeld, die de Wehkamp gids van boven uit de brievenbus zag vallen. Deze viel op het hondje, en er waren alleen nog maar pootjes te zien. Vervolgens verscheen de tekst "NIET gewend aan Wehkamp' in beeld, en het telefoonnummer van het bedrijf.

Er was veel commotie over deze reclame, aangezien veel mensen dit niet acceptabel vonden. Het zou zeker niet humoristisch zijn en de gids zou echt dodelijk zijn voor kleine hondjes.

Wehkamp kreeg veel negatieve publiciteit door deze reclame. Door deze mislukte conceptlancering was Wehkamp verplicht zijn naam te zuiveren. Toch had deze moeite ze best bespaard kunnen blijven door betere reclames te verzinnen.

Bronnen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wehkamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten