Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van vroeger, jaren 60

Seksuele Revolutie

Megatrend: Modernisering
Maxitrend: Seksuele revolutie
Microtrend: Hippies

In de jaren ´60 stond alles in het teken van modernisering en veranderingen. Na de preutse jaren ´50 veranderde de kijk op seksualiteit door de nieuwe normen en waarden van de jeugd. Het denken van de provo´s en vooral de hippies met hun ´vrije seks´ hebben veel bijgedragen aan de seksuele revolutie; geleidelijk aan durfden homo´s en lesbiennes in de grote steden uit de kast te komen. Andere seksuele geaardheden werden steeds meer geaccepteerd. De seksuele revolutie had ook nadelen: sommigen namen het hippiemotto ´If it feels good, do it!´ iets te serieus. Hierdoor kwam er een stijging in het aantal verkrachtingen, ook het aantal mensen met een geslachtziekte en het aantal soorten geslachtsziektes nam sterk toe.

Net als bij elke revolutie waren ook bij de seksuele revolutie voor en tegenstanders. De Rooms-katholieke kerk vond de seksuele revolutie geen vooruitgang. Erg conservatieve katholieken waren tegen kunstmatige anticonceptie (de pil, condooms etc.). De enige bisschop in Nederland die niet tegen de pil was, was Bisschop Bekkers. Dit maakte hij bekend in het programma Brandpunt, waardoor hij nationale bekendheid kreeg.De pil echter was niet het enige waar de kerk op tegen was. Seks überhaupt was niet bedoeld voor je eigen plezier maar enkel om kinderen te verwekken. Ook was seks voor het huwelijk uit den boze. Dit paste natuurlijk niet in het plaatje van ´vrije seks.´ De kerk in Nederland heeft geprobeerd de seksuele revolutie tegen te gaan maar zij had niet genoeg macht meer. Op 14 oktober 1966 wordt door Hans van Mierlo de partij Democraten ´66 (D66) opgericht. Het was een radicale, democratische partij die voor snelle vernieuwingen is, zij vonden de seksuele revolutie wel een positieve ontwikkeling. Vanaf het begin wilden zij meer democratie in Nederland, en daar hoorde volgens hen ook de zelfbeschikking van het eigen lichaam en de emancipatie van vrouwen en homoseksuelen bij. Het is daarom ook geen verrassing dat D66 in deze tijd het goed deed bij de moderne kiezers. D66 kreeg bij zijn eerste verkiezing in 1967 4,5 procent, iets wat heel veel was voor een geheel nieuwe partij. Het nieuws bereikte zelfs Amerika en kwam op de voorpagina van de Amerikaanse krant The New York Times.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten