Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

donderdag 4 maart 2010

Trends van vroeger, jaren '70

Emancipatie

Microtrend: Carrière maken van vrouwen / andere kijk op vrouwen
Maxitrend: Onafhankelijkheid
Megatrend: Emancipatie / feminisering

Emancipatie: het toestaan van gelijke rechten van de vrouw.
Feminisme: het toestaan van gelijke rechten van de man en de vrouw


Door de jaren heen is emancipatie, of feminisme, steeds meer een feit geworden. Maar hoe is dit tot stand gekomen?












Aan het einde van de jaren '60 ging het weer wat beter met Nederland. Hierdoor kwamen er loongolven, het werk nam toe. In de jaren 1970 kwam dus ook meer 'ruimte' om te werken, ook voor vrouwen. Door de groei van de economie kon de emancipatie groeien. Doordat vrouwen wilde werken, wilde ze ook meer rechten. Dit werd publiekelijk opgeëist door demonstraties en dergelijke. Vrouwen wilden dezelfde rechten als mannen, maar wilde ook over 'zichzelf' beslissen. Zo wilde ze dat de anticonceptiepil werd legaal bevonden, en ook abortus moest kunnen. Dit omdat nog veel vrouwen onderdrukt werden door hun partner/mannen. Met anticonceptie en abortus waren ze toch 'baas in eigen buik'.

Het effect van de emancipatiegolf is op vele fronten te merken. Niet hadden de vrouwen mogelijkheid om te werken en carrière te maken, maar ook in hun kledingstijl durfde zij zich als vrouwelijk uit te drukken. Denk aan de beroemde minirok, of plateauzolen. Verder kwamen er vrouwenhuizen, speciaal voor hulpverlening aan vrouwen ( blijf-van-mijn-lijf-huis ). Ook ontstond er een magazine speciaal voor vrouwen, de Opzij.










De feministische golf is dus niet voor niks geweest. De vele demonstraties hebben gezorgd dat de maatschappij geworden is tot wat het nu is. Er is bijna geen ongelijkheid meer en dat is maar goed ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten