Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 15 maart 2010

Concepten van nu, 2010











Twitter


Megatrend: Communicatie
Maxitrend: Digitalisering
Microtrend: Twitter


Jack Dorsey, een Amerikaans software ontwerper, bedacht na een brainstormsessie voor een onderzoeksproject voor zijn bedrijf Obvious Corp, een soort weblog waar je iedereen iedere dag kon volgen.
Hij kwam op het idee door de stadsdrukte om hem heen: toeterende auto's, racende taxichauffeurs en koeriers die zich door al deze hectiek heen manoevreren. Zou het niet geweldig zijn, bedacht hij, om de levendigheid van zo'n stad continu te kunnen volgen?

Dorsey experimenteerde met een aantal stand-alone applicaties maar realiseerde zich dat dat niet zou werken omdat mensen die apart naar hun mobiel of PC zouden moeten downloaden en installeren. Het moest makkelijker, en zo ontwikkelde Twitter zich door naar een dienst die zowel via een simpele website, als via bestaande Messengertools en SMS te updaten was. Het is juist die eenvoud die Twitter vernieuwend maakte en succes bracht.

De naam werd ook in een brainstormsessie bedacht. Tijdens de sessie wilden de Twitterfounders terug naar het basisidee: dat van zoemende geluiden, een bruisende stad, levendigheid en de mogelijkheid om mobiel en dus overal bij te dragen.
Uiteindelijk kwam het woord 'twitch' bovendrijven, omdat dat het geluid is dat een telefoon maakt als hij vibreert. Dat woord was nog niet perfect, en dus werd het woordenboek erbij gepakt en gezocht op de pagina's 'twi', waar al gauw twitter naar bovenkwam. Het bleek perfect, want net als het gekwetter van vogels is Twitter betekenisloos voor diegenen die het niet kunnen verstaan, maar verschillende vogelsoorten onderling begrijpen elkaar als geen ander.
Vandaar dat het logo ook een vogeltje heeft.

Met Twitter sturen gebruikers tekstberichten, zogenaamde tweets, van maximaal 140 karakters lang via SMS, e-mail, IM, de Twitter-website of via een applicatie zoals Twitterrific. Deze tweets worden getoond op de gebruikerspagina en eveneens bij andere gebruikers die hebben opgegeven deze te willen ontvangen. De zender kan de aflevering beperken tot een groep vrienden, maar standaard worden de berichten afgeleverd bij alle belangstellenden.
De belangstellenden kunnen de tweets ontvangen via de Twitter website, IM, SMS, e-mail, RSS of een applicatie. Sinds kort kan men ook via Hyves publiceren, en lezen van tweets.

Twitter maakte een enorme groei door, onder meer door de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten, zoals de noodlanding van diverse vliegtuigenen, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines en de ongeregeldheden na de presidentsverkiezingen in Iran in juni 2009.

Er doen regelmatig geruchten de ronde dat internetgigant Google of anderen de dienst Twitter zouden willen kopen. De interesse van Google is gelegen in het feit dat de zoekmachine van Twitter resultaten toont van het heden in tegenstelling tot de zoekresultaten van Google die altijd geïndexeerde resultaten toont met enige vertraging. Tijdens de hierboven al genoemde gebeurtenissen in de Hudson, Mumbai en Iran bleek Twitter de eerste nieuwsbron en Google zou als primaire informatieleverancier graag dergelijke informatie als eerste kunnen presenteren en kunnen benutten.

Ook INHolland heeft een Twitteraccount. Die vind je hier.

Bronnen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Twitter
http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter
http://www.dutchcowgirls.nl/online/1619
http://twittermania.nl/2009/06/de-geschiedenis-van-twitter-beeld/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten