Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 14 maart 2010

Fout concept

ScooterBob

Megatrend:Veiligheid
Maxitrend: Veilig thuiskomen
Microtrend: ScooterBob


Feestje? Receptie? Oergezellig, maar geen zin om de auto te laten staan? Met ScooterBob lost u dat flexibel op. Bel 0900-Scooter (0900-7266937 - 0,35 p.m.) en wij sturen op elk gewenst moment een ervaren chauffeur (m/v) op een miniscooter naar u toe. Die wordt ingeklapt nog eens de helft kleiner en reist in een luchtdichte en reukvrije tas in de kofferbak mee. Simpel, veilig, netjes, extra verzekerd, zeven dagen per week en aanbevolen door 3VO. (http://www.lekkeruitopzuid.nl/handigetipsenlinks/scooterbob.htm).

Kasdorp introduceerde het idee voor Scooterbob op de Nederlandse markt: Een scooterrijder pikt je op, legt zijn brommer in je achterbak en rijd je naar huis in je eigen auto. Dit werd enkele jaren geleden bestempeld als een veelbelovend concept. Kasdorp won prijzen voor zijn idee. De vestigingen maakten bescheiden winst, maar de overkoepelende holding onder leiding van Kasdorp was een rommel. De scooters werden niet onderhouden, het callcenter functioneerde slecht en de boekhouding was een puinhoop.
De oprichter is met de noorderzon vertrokken. De een signaleert hem nooit meer in de stamkroeg, volgens de ander zit hij in het buitenland. Hij is in elk geval niet bereikbaar voor commentaar. “Het klinkt als fraude,” vindt voormalig vestigingsmanager van ScooterBob Utrecht, Joost Wymenga: “Ik kreeg hem aan de telefoon, maar hij kon me nog steeds niet vertellen wat er aan de hand was. Ik vond het vreselijk dat het ophield, maar ben achteraf blij, want ik heb er een boel van geleerd. Ik ben meteen voor mezelf begonnen met een vergelijkbare service onder de naam Citybob, alleen zakelijker en minder cowboyachtig.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten