Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Entertainment
Microtrend: Project Natal
De megatrend technologisering is een verschijning die door de decennia heen op veel manieren invloed heeft gehad op verschillende domeinen en stromingen. Technologische ontwikkelingen en vernieuwingen hebben ervoor gezorgd dat mensen een nieuwe levensstijl zijn gaan leven. Het gebruik van technologische toepassingen is een normaliteit geworden en daardoor hebben mensen hun waarden gehecht aan deze toepassingen.
Vroeger werd er geëntertaind met bordspellen. Nu zijn het meer de digitale spellen die vooral door de kinderen en jongeren worden gespeeld. De maxitrend entertainment is een belangrijke trend. Mensen willen geëntertaind worden op wat voor manier dan ook. Onlangs zijn al verschillende spelcompuetrs gelanceerd. Zoals de Wii bijvoorbeeld. Dit jaar komt Microsoft met een tegenhanger van de Nintendo Wii: Project Natal, een systeem waarbij de gamer zijn lichaam als controller gebruikt. Waar de Wii zich op kinder- en familiespelen richt, ligt de focus van Project Natal op serieuze games.
De 'Project Natal-addon', die een eigen processor en software aan boord heeft, moet onder of bovenop de televisie geplaatst worden. De geïntegreerde beeld-, afstands- en geluidssensoren maken het volgens Microsoft mogelijk om spellen en gebruikersinterfaces van de Xbox 360 zonder controller te bedienen, een wens die bij een groot deel van de bevolking zou leven. De camera 'ziet' volgens Microsoft afzonderlijke rgb-kanalen en is in staat om lichaamsbewegingen in 3d in realtime te herkennen. De multi-array-microfoons en de software in de Project Natal-addon zouden niet alleen in staat zijn om losse woorden te herkennen, maar ook korte zinnen kunnen 'begrijpen'.
Een goeie indruk maakte echter de Project Natal-demonstratie van spelontwerper Peter Molyneux, op de Xbox 360 bekend van de Fable-serie. In zijn demo liet hij zien hoe de nieuwe controllerloze interface het mogelijk moet maken om spelers intiemer te laten communiceren met een spelkarakter. Zo maakte een menselijke speelster voor een virtuele persoon waar zij mee communiceerde een tekening die door de camera werd ingescand. De software herkende het lijnenspel en liet het spelkarakter hier vervolgens op reageren. Ook reageerde het spelfiguur op verschillen in de toonhoogtes in de stem - iets wat kan wijzen op emoties - en volgde hij de ogen van de menselijke speler. Volgens Molyneux biedt nieuwe hardware als de Project Natal-addon voor zowel spelontwikkelaars en spelers geheel nieuwe mogelijkheden.
Microsoft liet weten dat de addon met zowel bestaande als toekomstige Xbox 360-consoles zal werken, maar aangezien de softwaregigant nog geen prijzen, releasedatum en zelfs nog geen definitieve naam heeft genoemd, kan een marktintroductie nog wel enige tijd op zich laten wachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten