Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 21 maart 2010

Goede conceptlancering










25 jaar Coca Cola Light


Coca Cola Light bestaat 25 jaar. Zelf had ik niet gedacht dat de variant even oud was als ik zelf, maar blijkbaar wel.
De Light smaak van Coca Cola werd in 1982 bedacht als optie voor vrouwen om toch Cola te drinken, maar dan met minder calorieën. In Amerika noemde men het Diet Coke.
In 1983 kwam de variant overal ter wereld op de markt. Pas twee jaar later werd drank erg bekend bij het Nederlandse publiek.
In 25 jaar tijd groeide de light variant tot een nieuw soort frisdrank met een eigen imago. Sinds de introductie is Coca-Cola light de nummer één frisdrank in de light categorie en momenteel na Coca-Cola de meest gedronken frisdrank in Nederland.

Nu 25 jaar later is het tijd om te vieren dat Coca Cola light nog steeds een succes is in Nederland. En om dat onder de aandacht te brengen is CCL al vroegtijdig begonnen met het reclame maken hiervoor.



Zo begonnen ze vorig jaar met een guerilla campagne in Rotterdam. Daar hadden ze een 11 meter hoge Coca-Cola automaat gemaakt. Tot eind januari konden voorbijgangers in het centrum van Rotterdam, d.m.v. het verzenden van een smsje met een bepaalde code, een blikje uit de automaat halen. De gigantische blikjesautomaat was de aftrap van de ‘Celebrate life’ campagne van Coca Cola Nederland.

Tegelijkertijd werden op stations en in grote steden door heel Nederland gratis blikjes uitgedeeld en werden.
Vervolgens kwam de commercial op televisie, waar in twee dames op een scooter rijden, door een zilveren hemel met ballonnen. In de commercial wordt ook verwezen naar de website.
Op de website staat er info over de campagne, geschiedenis van de light-variant en kun je als vrouw ook een scooter winnen. De actie blijkt een succes.
De campagne loopt ook in België en zal waarschijnlijk duren tot de zomer.

En nu maar hopen dat Coca Cola Zero, de light variant voor heren, ook een succes blijft en dat Coca Cola in 2030, 25 jaar na de uitvinding hiervan, ook scooters zal uitdelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten