Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trend in de toekomst

Geneesmiddelen

Megatrend: Welzijn
Maxitrend: Farmaceeutische industrie
Microtrend: Geneesmiddelen stijging

Door voortschrijdende vergrijzing van de bevolking zal het totale geneesmiddelengebruik in 2035 gemiddeld 20% hoger liggen dan in 2007. Voor de groep 6 5-plussers zal de totale geneesmiddelenconsumptie zelfs met 60% stijgen.


Het afgelopen jaar besteedde een gemiddelde Nederlander die zijn geneesmiddelen van een openbare apotheek betrekt € 310 aan geneesmiddelen die in het basispakket vallen. Bij personen in de leeftijd van 65 tot en met 74 jaar gaat het om een bedrag van € 731 per individu. Bij ouderen van 75 jaar en ouder lopen de uitgaven op naar € 1.009 per persoon; meer dan drie keer zoveel als gemiddeld. De hogere uitgaven zijn terug te voeren op het navenant hogere geneesmiddelengebruik onder ouderen. Het gemiddeld aantal voorschriften per persoon dat een apotheek jaarlijks verwerkt, loopt bij de genoemde leeftijdscategorieën op tot 21 respectievelijk 40. Ook dit is ruimschoots meer dan de 10 voorschriften die de gemiddelde Nederlander vorig jaar door de apotheek verstrekt kreeg.

Mijn eigen kijk op de gezondheidszorg en de farmaceutische industrie is dat mensen steeds sneller medicijnen slikken, voor de kleinste dingetjes. Je ziet ook dat er een stijging is van de verkoop van geneesmiddelen. Nederland vergrijst niet alleen, maar zullen we straks ook nog onszelf de dood in jagen door middel van medicijnen? Ons lichaam wordt in de toekomst bestuurd door de medicijnen, wat we onszelf aan doen. Weinig natuurlijke genezingen daar zal in de toekomst de nadruk op liggen..

Bronnen
Eigen Visie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten