Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van vroeger, jaren '50

Mobiliteit

Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Mobiliteit
Microtrend: DAF personenvervoer


Voor de Tweede Wereldoorlog maakten Hub en Wim van Doorne voornamelijk pantserwagens, opleggers en aanhangwagens. Vandaar ook de naam DAF, van Doorne's Aanhangwagen Fabriek. Net na de oorlog begon DAF ook met het produceren van vrachtwagens. Deze werden veel door het leger besteld en af en toe ook voor de zakelijk markt.

Nadat
Hub van Doorne begin jaren '50 de Variomatic uitvond, de eerste automatische transmissie voor voertuigen van Nederland, besloten de broers in 1953 samen personenauto's te gaan bouwen om de Variomatic ook daadwerkelijk te gebruiken.
Jarenlang werd in Eindhoven gewerkt aan een compacte personenwagen die ook nog eens een Variomatic had tot het jaar 1958.
Toen toonde DAF haar eerste model van de eerste personenwagen met automatische transmissie, de DAF 600.















Het jaar erop werd de auto in
productie genomen. Op de Autorai van dat jaar werden er al 4000 orders geplaatst voor de aanschaf van zo'n voertuig. De auto was erg in trek bij het Nederlandse publiek.
In de jaren die er op volgden heeft DAF nog 7 modellen gemaakt tot halverwege jaren 70. Toen rolde de laatste DAF-personenauto van de band.
De slechte verkoop van de auto kwam mede door een imagoprobleem wat DAF gedurende de productiefase.

Eind jaren 70 zijn de DAF's met variomatic nog wel gebruikt het welbekende programma "Ter Land, Ter Zee en in de Lucht" met als onderdeel zo snel mogelijk achteruit rijden.



Dit kwam namelijk doordat de variomatic automatisch erg snel vooruit kon, maar ook zeker achteruit. En nu nog steeds.
Er zijn in de geschiedenis diverse wedstrijden gehouden tussen DAF's en Ferrari's of Audi's, en de DAF blijft op nummer 1 staan met het achteruit rijden.

Sinds de jaren 70 is DAF weer verder gegaan met de bouw van vrachtwagens en dat doen ze tot op de dag van vandaag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten