Voor de Tweede Wereldoorlog maakten Hub en Wim van Doorne voornamelijk pantserwagens, opleggers en aanhangwagens. Vandaar ook de naam DAF, van Doorne's Aanhangwagen Fabriek. Net na de oorlog begon DAF ook met het produceren van vrachtwagens. Deze werden veel door het leger besteld en af en toe ook voor de zakelijk markt.
Nadat Hub van Doorne begin jaren '50 de Variomatic uitvond, de eerste automatische transmissie voor voertuigen van Nederland, besloten de broers in 1953 samen personenauto's te gaan bouwen om de Variomatic ook daadwerkelijk te gebruiken.
Jarenlang werd in Eindhoven gewerkt aan een compacte personenwagen die ook nog eens een Variomatic had tot het jaar 1958.
Toen toonde DAF haar eerste model van de eerste personenwagen met automatische transmissie, de DAF 600.
Het jaar erop werd de auto in productie genomen. Op de Autorai van dat jaar werden er al 4000 orders geplaatst voor de aanschaf van zo'n voertuig. De auto was erg in trek bij het Nederlandse publiek.
In de jaren die er op volgden heeft DAF nog 7 modellen gemaakt tot halverwege jaren 70. Toen rolde de laatste DAF-personenauto van de band.
De slechte verkoop van de auto kwam mede door een imagoprobleem wat DAF gedurende de productiefase.
Eind jaren 70 zijn de DAF's met variomatic nog wel gebruikt het welbekende programma "Ter Land, Ter Zee en in de Lucht" met als onderdeel zo snel mogelijk achteruit rijden.
Dit kwam namelijk doordat de variomatic automatisch erg snel vooruit kon, maar ook zeker achteruit. En nu nog steeds.
Er zijn in de geschiedenis diverse wedstrijden gehouden tussen DAF's en Ferrari's of Audi's, en de DAF blijft op nummer 1 staan met het achteruit rijden.
Sinds de jaren 70 is DAF weer verder gegaan met de bouw van vrachtwagens en dat doen ze tot op de dag van vandaag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten