Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van vroeger, jaren '50

Ontstaan van Subculturen

Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Ontstaan van subculturen
Microtrend: Nozems



Tot aan de Tweede Wereldoorlog hebben jongeren zich altijd netjes gehouden en hun leven door ouders laten voorschrijven, die hun gezag uitoefenden: Jongeren trouwden al op vroege leeftijd, zouden een goede baan moeten hebben en liepen er al als oude mensen bij. 
Dit is ook te zien op oude foto’s waar jongeren er statig op staan en één zijn met de uitstraling die de ouders hebben.

De oorlog heeft echter verandering gebracht. Doordat er tijdens de oorlog veel vernield is, moet er na de oorlog veel opgebouwd. 
Door de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog kwamen veel jongeren aan werk en verdienden ook meer geld.
Doordat jongeren meer geld verdienden, konden ze ineens meer dingen kopen. Daardoor spraken ze meer af met andere jongeren en zo ontstonden halverwege jaren 50 verschillende groepjes. 
De groepjes jongeren werden groter en wilden zich afzetten tegen de norm “doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-mentaliteit” en dus ook tegen hun ouders. Zo zochten ze dus naar manieren om zich te onderscheiden. Dit deden ze door subculturen te vormen: ze vormden groepen die anders waren dan de hoofdcultuur.
De eerste duidelijk uitgesproken subcultuur in Nederland waren de nozems, die zich onderverdeelden in pleiners en de dijkers. Het woord ‘nozem' stond voor Nederlands-Onderdaan-Zonder-Enig-Moraal.
Nozems probeerden zich als echte Rock’n Roll sterren te kleden. Kenmerken van Nozems waren jongens gekleed in spijkerbroek, T-shirt en leren jacks met een sigaret in hun mondhoek. Hun haar zat in een vetkuif en ze vervoerden zich via brommers van het merk Kreidler of Zundapp. Deze brommers hadden een buddyseat, een langwerpig zadel, waar ze dames mee konden nemen. Ook konden hadden ze vaak een transistorradio bij zich, waar rauwe Rock ’n Roll-muziek uitkwam als die van Elvis Presley.
Nozems kwamen in heel Nederland voor. In bijna iedere stad was wel een bende (een groep) te vinden. De nozems waren de eerste groep die rellen veroorzaakten tegen het openbaar gezag. 
Sinds de komst van de nozems deden zich voor het eerst rellen tegen het openbaar gezag voor. 
Nozems begonnen in de jaren 50 en de hype had nog veel succes in de jaren 60, maar hield op te bestaan eind jaren ’60 toen de rage overging in dat van de Provo’s.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten