Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 14 maart 2010

Concepten van nu, 2010

Gratis Eten Serveren

Megatrend: Food
Maxitrend: Recessie
Microtrend: Gratis eten

Restaurant l'Entrecôte aan de Haven in Breda, wordt het eerste gratis restaurant van Nederland. Het menu, dat nu 17,50 euro kost, wordt vanaf vrijdag niet langer in rekening gebracht. De klanten betalen voortaan alleen de drank.
















Eigenaar Jeroen Verpaalen hoopt zo zijn zaak vol te krijgen. "We kampen met gebrek aan bekendheid", laat hij weten. Verpaalen blijft normale prijzen voor zijn drank hanteren. Een pils kost vrijdag 2,30 euro. De winstmarge hierop is voldoende om l'Entrecôte levensvatbaar te maken, meent de ondernemer. "We moeten het straks hebben van de massa." De zaak biedt ruimte aan tachtig bezoekers. Verpaalen zet iemand aan de deur om een stormloop te voorkomen. Hij wil het nieuwe concept minstens 'enkele maanden'.




Stiekem vraag je je vantevoren toch af wie er op zo'n reclamestunt afkomt: gratis je buik vol eten in een fatsoenlijk restaurant, en aan het einde van de avond alleen de drank en het toetje afrekenen. Uitvreters? Profiteurs?

Het antwoord laat vrijdagavond nauwelijks op zich wachten: een half uur voor de openingstijd staat er al een groepje mensen voor de deur van restaurant l' Entrecôte aan de Bredase Haven. Keurige, opgedofte stelletjes, vrolijke gezinnen, vriendinnen, en - uiteraard - ook een stel uitgelaten jongens van een Bredase hockeyclub. " Natuurlijk komen wij voor het gratis vlees, maar van het geld wat we uitsparen, kopen we wel bier en een fles champagne", verzekert een van hen luidruchtig.

Kees en Brigitte van Dijk uit Breda wil eigenaar Jeroen Verpaalen een hart onder de riem steken. ,,Het is een ludieke actie. We hopen dat hij het redt. En we komen ook een beetje voor de fun."

Eenmaal de deuren open, blijven de klanten komen. Om half zeven zit het restaurant zo goed als vol. Het concept - een gratis entrecôte of slibtong met sla en friet - slaat aan bij het publiek. Natuurlijk, het scheelt in de portemonee, is een veelgehoorde reactie, maar de meeste mensen waarderen vooral de creativiteit van de uitbater. Fijnproever Jan Kamps uit Amsterdam prijst niet alleen het eten, maar vooral het idee.

Dit concept kan een hoge vlucht maken. Ook in Amsterdam. Ik denk wel dat hij er strenger op moet toezien dat er genoeg drank genuttigd wordt, anders houdt hij het niet vol."

Hoewel stijf van de adrenaline, reageert Verpaalen toch opgetogen: "Het is nu al een geweldig succes. Ik heb al zoveel publiciteit gehad, daar kan geen advertentie tegenop." Drie maanden geleden opende hij zijn restaurant, maar draaide te weinig omzet. De klanten bleven weg. Een van de redenen is volgens hem dat de gemeente Breda te weinig doet om de haven gezellig te maken. Of hij met deze formule het hoofd boven water kan houden, zal de komende weken moeten blijken. ,,Ik reken op een sportieve reactie van de klanten. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze er een lekker wijntje bij nemen of een dessert." Hij hoopt op een blijvend succes. "Vorige week om deze tijd zat er niemand binnen. Dan is dit toch een significante verbetering."


De familie Van den Broek heeft in ieder geval de avond van haar leven. Vader Gerard, enthousiast: "We hebben geweldig gegeten. Ik heb drie entrecôtes op. En dat voor nog geen twintig euro! Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wij komen zeker terug."

Bronnen
http://www.headlinez.nl/index.php?nr=3065945
http://www.derestaurantkrant.nl/
http://www.bndestem.nl/regio/breda/6393361/Gratis-hap-is-groot-succes.ece?start=2&sort=asc
http://www.youtube.com/watch?v=subTYHlWOEo&feature=player_embedded

Geen opmerkingen:

Een reactie posten