Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trend in de toekomst

Gezondheid

Megatrend: Gezondheid
Maxitrend: Mooi zijn
Microtrend: Cosmetische Voeding

Voeding is niet langer meer alleen voor de innerlijke mens. Meer en meer moet voeding heel direct gaan bijdragen aan een fraai uiterlijk. Zo is er antirimpel yoghurt beschikbaar, een drankje voor een zachte huid of een snoepje met blauwe bessen voor stralende ogen. Cosmetische voeding heet dat en is de jongste markt van de voedingsmiddelenindustrie.

Wie wil er nu niet mooi zijn? Zoals bekend is mooi zijn voor iedereen een belangrijk ingrediënt. De consument wil er niet ouder uit gaan zien en zal dus gebruik gaan maken van cosmetische voeding.

De wens om gezonder te eten is niet iets van de laatste tijd. Bedrijven zoals Danone en Campina zagen de afgelopen jaren hun omzet verdubbelen door producten op de markt te brengen die de gezondheid bevorderen. Nu is er een nieuwe trend in aanzicht en dat is dat mensen cosmetische voeding tot zich kunnen nemen om zo nog gezonder te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten