Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 14 maart 2010

Belangrijk concept uit het verleden



Schrijfmachine

Megatrend: Communicatie
Maxitrend: Schriftelijke communicatie
Microtrend: Schrijfmachine


De schrijfmachine, uitgevonden in 1867 door Christopher Sholes, Carlos Glidden en Samual W. Soule (in de volksmond ook typ(e)machine genoemd en vroeger ook wel tikmachine) is een mechanisch apparaat, voorzien van druktoetsen waarmee schrifttekens op papier gezet kunnen worden. Vóór de uitvinding van de schrijfmachine werden brieven en ook officiële documenten met de hand geschreven, vaak door klerken. De schrijfmachine heeft onze levensstijl en sociale structuren veranderd en grote invloed gehad op literatuur, emancipatieprocessen, oorlog, verzet en politiek. Toch waren haar uitvinders slechts op zoek naar een apparaat dat pagina’s kon nummeren en waarmee blinden makkelijk konden schrijven. Daaruit is de computer gekomen. De schrijfmachine is dus van groot belang geweest. Sinds de opkomst van de computer, en vooral van de tekstverwerker, is de schrijfmachine vrijwel volledig in onbruik geraakt.

Een schrijfmachine heeft een rol waar een vel papier half omheen gewikkeld wordt en vastgeklemd. Deze rol bevindt zich in een wagen, die heen en weer kan bewegen. Na het aanslaan van een letter schuift de wagen (samen met rol en papier) een stukje naar links, om plaats te maken voor de volgende letter. Aan het eind van een regel wordt de wagen helemaal terug naar rechts geduwd en gelijktijdig de rol een stukje verdraaid, zodat de volgende regel iets lager op het papier kan worden getypt.
De mechanische schrijfmachines hadden wel nadelen: zo konden de staafjes waar de letters op zitten in elkaar verward raken als er te snel getypt werd. Ook kon het gebeuren dat een scherpe letter, zoals de punt of de komma door het papier heen sloeg, als er te hard getypt werd. Deze problemen werden opgelost door de komst van de elektrische schrijfmachine, die al snel werd voorzien van een correctielint.

Veel mensen hadden thuis voor privégebruik een schrijfmachine, maar de schrijfmachine werd vooral op kantoor veel gebruikt.
Het verdwijnen van de schrijfmachine leidde in veel grote organisaties tot organisatorische veranderingen, zoals het verdwijnen van typekamers. Pas met de komst van de inkjetprinter en laserprinter werd de schrijfkwaliteit van de oorspronkelijke schrijfmachines geëvenaard, en zelfs aanzienlijk verbeterd.

Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten