Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 22 maart 2010

Goede conceptlancering

Centraal Beheer Achmea

" Even Apeldoorn Bellen"
Centraal Beheer Achemea is een Nederlands verzekeringsbedrijf. Centraal Beheer
werd opgericht in 1909 in Amsterdam en verhuisde in de jaren zeventig naar
Apeldoorn. Het bedrijf biedt pensioen-, levens- en schadeverzekeringen aan en
verzorgt financiële dienstverleningen en autolease activiteiten.


In 1984 besloot de directie van Centraal Beheer tot het voeren van een campagne die de naamsbekendheid moest vergroten en positieve associaties met het verzekeringsbedrijf moest oproepen: sympathie, openheid en humor. Even Apeldoorn bellen werd de reclameslogan van het verzekeringsbedrijf. De spotjes blijken vaak populair te zijn; het bedrijf heeft driemaal een Gouden Loeki gekregen voor het beste reclamespotje. Het bedrijf heeft een groot aantal humoristische reclamespots laten maken voor de televisie en in de bioscoop. In de spots komen mensen in moeilijke situaties terecht...
De commercials, die absurde 'schadegevallen' laten zien, zijn nationaal en internationaal bekroond.


De langstlopende reclamecampagne op de Nederlandse televisie kreeg op de laatste Koninginnedag een nieuwe lading. Apeldoorn is niet meer stad die je ,,even belt” bij problemen, maar de plaats waar een 38-jarige man op een mensenmassa inreed. "De filmpjes zijn overigens nog wel te downloaden via de website van Centraal Beheer, al wordt er op de hoofdpagina niet meer op een prominente wijze aandacht voor gevraagd. ,,De filmpjes behoren tot het culturele erfgoed van het bedrijf en van de Nederlandse reclamegeschiedenis,’’ legt een zegsman uit. ,,Bovendien zou het ook praktisch ondoenlijk zijn ze in één keer allemaal te verwijderen. Ze circuleren veelvuldig op Youtube en andere downloadsites.’’ Ze gaan nu bestuderen of en hoe whun verder gaan met de 'Even Apeldoorn bellen' commercials.''......

Waarom een goede conceptlancering?
Een verzeringsmaatschappij is en blijft een verzekeringsmaatschappij, hoe moet je dat nou aandacht geven? Nou tot op de dag van vandaag, als je aan een willekeurige persoon vraagt 'Even Apeldoorn Bellen', dan weet nagenoeg iedereen van de commercials en reclame af! Dat vind ik bijzonder, en inderdaad als je naar de commercials kijkt, zit er een goede achterliggende gedachte achter, dat niet eventjes zomaar, hupsake, is opgezet. Met hun commercials geven ze, zoals hunzelf ook voor ogen zien, een humoristische, en openlijke kijk op gebeurtenissen waarin het handig zou zijn dat je bij 'hun' verzekerd zou moeten zijn. Inderdaad, met de gebeurtenis van vorig jaar 2009, dat een persoon op koninginnedag de massa mensen inreed, is een terugval geweest! Maar laatst, las ik over Centraal Beheer dat ze terug gaan komen, een voorbeeld (niet goedgekeurd door Apple) is het spotje over de Iphone vs. 'Even Apeldoorn Bellen'..



Bronnen
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/05/04/het-einde-van-even-apeldoorn-bellen/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_Beheer_Achmea
http://www.youtube.com/watch?v=PbVe7iHN_zQ&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=c2jtB5b3LDo&feature=player_embedded

Geen opmerkingen:

Een reactie posten