Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trendwatcher

Reinier Evers
Evers is afgestudeerd als bedrijfseconoom en begon met trendwatchen toen hij in 1997 werkte bij Agency.com in Londen en New York. Als strateeg was hij verantwoordelijk voor het spotten van online consumententrends voor klanten als British Airways en Texaco.
Toen hij in 2001 zijn online foodorderbedrijf Urbanbite verkocht, ging hij op zoek naar een nieuwe investering. En zo werd hij in 2002 als vanzelf trendwatcher. Evers is vooral geïnteresseerd in bedrijfsinnovaties die ontstaan uit het toepassen van ‘trend insights’.

Evers houdt zich bezig met het verzamelen van informatie over veranderend consumentengedrag wereldwijd en de redenen daarvoor. Een netwerk van achtduizend vrijwillige spotters in zeventig landen levert continu observaties, insights en nieuwe businessideeën aan. Waardevolle inzendingen worden beloond met punten, die ingeruild kunnen worden voor cadeaus.
Daarnaast is er intern een researchteam. Onderzoekers ploegen honderden weblogs, sites en rapporten door op zoek naar tekenen van veranderende consumentenvoorkeuren.

Belangrijke klanten
Bijna alle global Fortune 500-bedrijven

Toekomstvisie
“Wij kijken naar wat er NU gebeurt en dat is vaak al heftig genoeg. Uiteraard houden we macrotrends goed in de gaten, maar die dienen als een gegeven, iets waar je rekening mee moet houden. Consumententrends kun je als bedrijf zelf beïnvloeden, daar richten we ons dan ook vooral op.”

Beste voorspelling in de afgelopen jaren
“We hebben niet als enigen, maar wel in een heel vroeg stadium trends als GENERATION C, CO-CREATION, TRANSPARENCY TYRANNY en MASSCLUSIVITY onderkend. Dit dankzij de 8.000 paar ogen en oren van ons spotting network.”

Grootste vergissing in de afgelopen jaren
“We hebben weinig verkeerd voorspeld, omdat we niet echt voorspellen, maar waarnemen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten