Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

donderdag 4 maart 2010

Trends van vroeger, jaren '70

Environmentalism

Mega trend: environmentalism
Maxi trend: bewustwording
Micro trend: duurzame producten en diensten

Environmentalism: Een sociale beweging die streeft naar het politieke proces van lobbyen, die activisme beinvloed, en het onderwijs met oog op de natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen beschermen.

De toestand van het milieu is iets waar iedereen tegenwoordig wel wat over te zeggen heeft. Ook is het belangrijk dat een product duurzaam is en niet milieuvervuilend. Maar wanneer is dit eigenlijk begonnen?

Sinds dat de mens in het begin van de jaren 1970 heeft erkend een groot deel uit te maken van het ecosysteem zijn er steeds meer organisaties die zich inzetten voor het welzijn van de natuur en de mens. In 1973 was de eerste olieramp wat betekende dat vooral Europa en het Midden - Oosten het zwaar kregen. Hier werden autovrije dagen ingelast. Mensen begonnen in te zien dat oliereserves niet oneindig en duurzaam waren. Ook zagen ze in dat technologische ontwikkelingen niet duurzaam konden zijn zonder enig nadeel voor het milieu. Als gevolg hiervan steeg het ecologisch bewustzijn aanzienlijk.

Milieuorganisatie Greenpeace werd opgericht, wat mensen hielp nog meer de ernst van de situatie te begrijpen. Hierna werd het een trend om heel milieubewust te gaan leven.

Het effect hiervan was nog jaren te merken. Mensen zagen het probleem in, dus konden ze de bestrijding gaan bedenken. Recycling werd steeds vaker toegepast, en ook stopte mensen met het dragen van bont. Er werd geprobeerd zo duurzaam mogelijk te produceren, met oog op zo min mogelijk nadeel voor het milieu.

Het is maar goed geweest dat mensen inzagen dat ze een groot deel zijn van het ecosysteem en dat er veranderingen kwamen. Bewustwording is een grote en belangrijke stap geweest naar het daadwerkelijke veranderen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten