Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 15 maart 2010

Concept van nu, 2010

Internet Bankieren

Microtrend: Internet bankieren
Maxitrend: Druk leven
Megatrend: Technologisering


Een concept wat in deze tijd ontzettend veel wordt gebruikt en aardig geïntegreerd raakt, is Internet Bankieren. Internet Bankieren is een aantal jaar geleden ontwikkeld. In eerste instantie waren mensen hier niet zo voor, en hadden zij hier een nogal pessimistische houding tegen. Dit kwam doordat je geldzaken over internet doet, en mensen dit niet veilig vonden. Dit gevoel hadden vooral ouderen met geldzaken doen over internet. De situatie van nu is totaal anders. Steeds meer mensen proberen en gebruiken Internet Bankieren en het kost ontzettend weinig tijd om heel even je saldo te checken, geld over te maken voor dat cadeau en te kijken hoeveel er nog op je spaarrekening staat. Bijna elke grote bank heeft Internet Bankieren tot zijn beschikking voor zijn klanten. Toch is Internet Bankieren nog steeds in ontwikkeling, omdat het zo gebruiksvriendelijk en veilig moet blijven.

Maar waarom is Internet Bankieren zo'n goed concept?
Internet is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het is snel en gemakkelijk en je kunt overal ongeveer online dingen doen. Maar omdat we ook vooral weinig tijd hebben en alles snel willen doen, is Internet Bankieren zo'n ontzettende uitkomst en past het prima bij onze lifestyle van nu.

Bronnen
http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/7297/online
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetbankieren
http://abnamro.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten