Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 15 maart 2010

Concept van nu,2010

HDTV
high definition television

microtrend: HD televisie
maxitrend: aanschaf nieuwe technieken
megatrend: welvaart

Steeds meer mensen willen vandaag de dag een 'mooie grote televisie'. De economie gaat weer wat beter in ons land, en mensen kunnen zich dit soort luxeproducten meer veroorloven.

Maar bij een grote televisie, hoort haarscherp beeld. Vandaar dat er HDTV is bedacht, een vernieuwde manier van het weergeven van beeld.
HDTV heeft grotere beeldlijnen, en geeft dus meer kijkcomfort. Dit spreekt veel mensen aan, en tegenwoordig is iedere nieuwe tv voorzien van HD. Maar wanneer is het eigenlijk begonnen?

In de jaren '70 begonnen de Japanners met het bedenken van de opvolger van de NTSC, genaamd MUSE. De Europeanen reageerden hierop in de jaren '80, door het bedenken van de concurrent. De HD-MAC.

De Amerikanen begonnen in 1996 met HDTV, zij waren dus de eerste die dit daadwerkelijk uitvoerde.

Pas in 2004 begon Belgie met het uitzenden van HDTV. Pas in oktober volgde het volgende land in de EU, namelijk Duitsland.
Nederland zendt sinds juni 2009 de publieke zenders in HD kwaliteit uit.

Waarom is HDTV dus zo'n goed concept?
Mensen zijn blij dat de economie weer aan het groeien is, en merken dat ook aan hun portomonnee. Luxeproducten zijn tegenwoordig 'niet meer dan normaal', en met onze drukke levensstijl willen we wel op de hoogte blijven van de hedendaagse gebeurtenissen. De vraag naar grote tv's neemt toe, dus waarom niet de vraag naar betere beeldkwaliteit? Gelukkig kunnen vele mensen dankzij HDTV hun hart ophalen.


Bronnen
http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_televisionwww.howstuffworks.com/hdtv
www.bbc.co.uk/digital/tv/tv_hd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten