Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

zondag 14 maart 2010

Concept van nu, 2010

Birkenstock

Megatrend: Samenleving
Maxitrend: Gezondheid
Microtrend: Birkenstock


Birkenstocks waren tot een jaar of vier geleden vooral populair onder verplegend personeel en andere mensen die op hun werk lange afstanden moesten maken. Privé werden ze nauwelijks gedragen. 10 jaar geleden wilde bijna niemand gezien worden met deze sandalen. Tot het Duitse topmodel Heidi Klum een aparte collectie mocht ontwerpen. Ze was ook zo aardig de 'Birkies' op societyfeestjes en tijdens tv-optredens te dragen.
Modeontwerpers stuurden hun modellen met zilver- en goudkleurige Birkenstocks de catwalk op, de glossies signaleerden de trend, en een hype was geboren.

De Birkenstock sandalen worden al sinds 1774 gemaakt. De basis van de schoen is een flexibel voetbed van kurk, dat gemaakt is in de vorm van een voetafdruk in het zand. Hierdoor lijkt het net alsof je op blote voeten loopt. De Birkenstocks worden gemaakt in twee wijdten, voor de smallere of bredere voet. De bovenkant van de schoen is gemaakt van rundleer.

Er is inmiddels een zeer uitgebreid assortiment aan modellen verkrijgbaar. Vroeger werden de Birkenstocks als saai bestempeld, maar tegenwoordig is er voor ieders smaak een keus. De Birkenstock van nu is een heel andere dan die van vroeger, constateert een verkoopster in de Haagse slipperspeciaalzaak Vana. " Er zijn nu zoveel meer kleuren en modellen. Bij de oudere modellen was de teenslipper zo'n soort Jezus-sandaal, nu is hij veel modieuzer vormgegeven." Bij vooral de 'jonge jeugd' vanaf 12 jaar is het teenslippermodel Gizeh erg populair, zegt Hans Schellekens, eigenaar van Mesco-schoenwinkels in Tilburg, Uden en Eindhoven. Met als goede tweede de 'Madrid', die een verstelbaar bandje over de voet heeft. Dit model was vorig jaar in de zuidelijke landen 'in' en de trend waaide over naar ons land. "Met name in de kleur zilver zijn ze niet aan te slepen.”

De belangrijkste reden dat de Birkenstock sandaal ineens helemaal een hype is, is het feit dat ze gedragen worden door dames zoals Heidi Klum, Sarah Jessica Parker en Kate Moss. Birkenstock lift mooi mee met het kopieergedrag van de jongeren in de maatschappij. Met name bepaalde modellen slippers zijn momenteel helemaal een trend onder jonge meiden.

Wat het positieve is aan de Birkenstock schoen is dat het een gezondheidsschoen is. De jonge meiden gooien hun hoge pumps in de kast en verruilen deze voor de comfortabele sandaal of teenslipper. Een dergelijk schoeisel is beter voor de voet dan een pump. Ook nu de Birkenstocks een hype zijn zie je dat er liefhebbers en haters zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten