Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 22 maart 2010

Goede conceptlancering


Milka

Milka wie kent het niet. De populaire lekkere chocolade die zich bevindt in een lila verpakking met de afbeelding van een koe te midden van een Alpenlandschap. Maar hoe is dit tot stand gekomen?

Op 17 november 1825 opent Philippe Suchard zijn eigen banketbakkerij in Neuenburg. In een aankondiging maakt hij reclame voor een nieuw, vers dessert "au chocolat fin de sa fabrique", wat in het Nederlands zoveel als "fijne eigengemaakte chocolade" betekent. Bij de chocolade werd destijds geen melk toegevoegd, zodat het een donkere, bittere lekkernij was. Pas in 1890 werd de Suchard melkchocolade geïntroduceerd. Elf jaar later werd de ‘Lila Legende’ ontwikkeld; en in het jaar 1901 werd de merknaam ‘Milka’ geregistreerd.

De eerste verpakking van Milka chocolade kwam dus in 1901 en was lila en werd door een toen nog zwart-witte koe gesierd. Maar waarom uitgerekend een koe? Die koe belichaamt zo goed als geen ander dier het vaderland Oostenrijk en in het bijzonder het merk Milka: de Alpenwereld en de Alpenmelk. En hoe werd die koe lila? Geïnspireerd door het motto ‘maakt het vreemde vertrouwd, vervreemd het vertrouwde’ kleurde Milka niet alleen de verpakking, maar ook de afbeelding – de koe – lila, om de chocolade opvallend te maken. Nadat in de eerste geprinte reclamecampagne nog vele andere voorwerpen zoals dennenbomen en ballonnen lila waren, werd later alleen de lila koe overgenomen. Ze past goed bij het merk en vertegenwoordigt emoties zoals zachtheid en tederheid. ‘In de Alpen is de lucht zuiverder, het water helderder en het gras groener. Daardoor geven de koeien betere melk. Betere melk geeft betere, zachtere chocolade.’ Deze uitspraak is de baanbreker voor de lila koe in de Alpen en sindsdien prijkt ze op de verpakkingen en reclame voor Milka.

In 1973 verschijnt de eerste Milka reclamespot met de lila koe. Sinds die tijd speelde de lila Milka koe de hoofdrol in ongeveer 110 reclamespots. Sinds de jaren ‘90 is de koe op de verpakkingen altijd direct te zien: een koe van het Simmenthaler ras wordt van links met een licht gebogen kop en vastgelegde tekst en vlekken afgebeeld.

Tegenwoordig staat de lila koe voor een marktidentificatie met alle Milka producten. Bovendien is ze één van de succesvolste reclamefiguren en is stevig in de huidige maatschappij gevestigd. In 1995 hebben in Beieren 40.000 kinderen tijdens een wedstrijd een koe gekleurd, waarbij één op de drie kinderen de kleur lila hiervoor uitkoos. De lila Milka koe is een symbool voor kwaliteit en staat voor sympathie, geloofwaardigheid, goedmoedigheid en geduld. Ze heeft ondertussen trouwe fans over de hele wereld. De lila koe draagt eraan bij dat Milka ieder jaar circa 400 miljoen repen chocolade, en nog veel meer uit het assortiment van de zachte Milka Alpenmelkchocolade verkoopt.

En mocht je altijd al hebben willen weten wat de naam Milka nu eigenlijk betekent, bij deze de oplossing: Milch + Kakao (melk + cacao), geeft afgekort ‘Milka’!

Bronnen:
http://www.milka.nl/milka1/page?siteid=milka1-prd&locale=nlnl1&PagecRef=1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Milka
http://www.milka.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Milka


Geen opmerkingen:

Een reactie posten