Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trendwatcher

Christine Boland
Christine Boland is ruim twintig jaar actief als trendanalist en consultant voor de mode-, media- en retailwereld. Zij houdt zich bezig met het vroegtijdig signaleren van culturele, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen. Middels een duidelijke analyse toont zij wat voor effect deze gebeurtenissen hebben op het consumentengedrag. Uit de veelheid aan informatie weet zij de relevante stromingen te destilleren en trends te definiëren. Deze worden vertaald naar bruikbare adviezen, zodat de opdrachtgever de juiste snaar weet te raken bij de consument. Een uniek onderdeel binnen Christine Bolands presentaties is het door haarzelf ontwikkelde Mindsets model. Hiermee kunnen oprdachtgevers op een efficiënte én inspirerende manier hun eigen stijlfdefinitie bepalen.

Christine Boland is een veelgevraagd spreker op congressen en evenementen in Nederland en in Europa. Daarnaast is zij als coach inzetbaar bij bedrijven, waarbij ze adviseert in conceptontwikkeling en herpositionering. Tevens treedt zij op als inspirator tijdens interne bijeenkomsten en brainstormsessies.

Mode is een spiegel van de tijdsgeest. Christine Boland brengt twee keer per jaar de modetrends in kaart van de toekomstige seizoenen (herfst/winter en voorjaar/zomer). Hierbij neemt ze de consumententrends als uitgangspunt en bekijkt zij welke invloed deze hebben op het modebeeld. De presentatie biedt een inspirerende analyse van de nieuwe silhouetten, kleuren en materialen, gecombineerd met de laatste ontwikkelingen op het gebied van architectuur, interieur, food en design. Ieder seizoen kent zijn eigen kleurconcept, waarin alle nieuwe ontwikkelingen zijn verwerkt. De prognoses verschijnen ruim één jaar voor een betreffend seizoen.

Ook is Christine Boland genomineerd voor trendwatcher of the year! De Trendwatcher of the Year (TWOTY) Award wordt uitgereikt aan de trendwatcher die zich het afgelopen jaar meest verdienstelijk heeft gemaakt voor eigen klanten, de maatschappij en de trendwatchbranche. Voor de oeuvreprijs is naast Lideweij Edelkoort ook Carl Rohde en Hilde Roothart genomineerd. Christine Boland vertelt blij te zijn met de nominatie: "Het is een leuke erkenning. Ik ga niet te vroeg juichen, want de andere kandidaten zijn ook niet mis. De laatste tijd worden mijn boeken ook steeds meer in het buitenland afgenomen, dus ik ga wel de goede kant op. Wat dat betreft komt de nominatie op het juist moment."
De award worden 21 april 2010 uitgereikt in de MTV Studio's in Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten