Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van nu, 2010

Duurzaamheid

Megatrend: Mode
Maxitrend: Duurzaamheid
Microtrend: UGG Australia


UGG Australia boots zijn laarzen met schapenbont van binnen in die lekker warm zijn aan je voeten. Op dit moment zie je in het straatbeeld de helft van de (jonge) vrouwen (en tegenwoordig ook een aantal mannen) in UGG boots lopen. Eerst werden ze gezien als lomp en lelijk, maar door hun warmte functie en het comfort is het een regelrechte trend geworden. UGG boots zijn wel erg prijzig, maar zelfs dat neemt niet weg dat men hiervoor kiest om in te lopen!

Mensen willen in deze tijd een hoog bedrag neer leggen voor kwaliteit. Men heeft de voorkeur kwaliteit boven kwantiteit te kiezen. We zijn gevoelig voor goede dingen en een bepaalde uitstraling naar onze medemens. We zijn heel erg bezig met uiterlijk en trends en vooral luxe. We willen goede dingen om ons lijf en voeten hebben en zijn niet vies van om hiervoor een flinke prijs te betalen.

Uiterlijke verzorging speelt een ontzettend grote rol in ons leven. Zo ook de mode van nu. Menig tienermeisje en jonge vrouw lopen in de huidige trends. Vrouwen en mannen zijn gevoelig voor wat er in de mode is en volgen de trends op de voet. Mode wordt gezien als een expressie van jezelf, het is zo breed geworden en niets is meer merkwaardig of gek op het moment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten