Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 15 maart 2010

Conceptontwikkelaar

Harry de Winter

Harry de Winter isoprichter van IdtV, directeur van media-adviesbureau WinterMedia eninitiatiefnemer van TVOase, een kwaliteit tv-zender in wording."Harry de Winter staat bekend als een van de grootsteonafhankelijke tv-producenten van Nederland. Hij richtte deproductiemaatschappij IdtV op, kocht in Amerika voor een schijntje de rechtenvan 'Lingo', en presenteert nu het programma 'Wintertijd'. Daarnaast wil deWinter van start gaan met een tv-zender metinhoud."


Harry de Winter studeerde economie aan de Gemeente Universiteit van Amsterdam. Hij werkte als verslaggever en presentator van jongerenprogramma’s op de Nederlandse radio (KRO, VARA en NCRV). Daarna richtte hij in 1977 de productiemaatschappij IdtV op. In het begin produceerde IdtV vooral popprogramma’s en live-concerten, deze werden over de hele wereld uitgezonden. In de jaren ’90 groeide het, dankzij uiteenlopende programma’s als Lingo en de dramaserie Oud Geld, uit tot de op Endemol na grootste tv-producent van Nederland. 1996 verkocht Harry de Winter de aandelen IdtV aan Chrysalis en VNU. Daarna werd hij bij een groter publiek bekend als presentator van Wintertijd, waarin bekende Nederlanders en soms ook internationale gasten (zoals Cliff Richard) ondervraagd worden over hun favoriete muziek. De gesprekken worden daarbij onderbroken door muziekfragmenten. In 2005 verhuisde het programma van RTL5 naar de AVRO, waar meer dan alleen pop aan bod komt. In 2004 heeft de Winter het bedrijf: WinterMedia opgericht, waarbij hij zich nu op veel zaken tegelijk richt: advisering, televisie, theater (onder de naam WinterSpelen), uitgaan, etc. In 2007 wil hij, uit onvrede over de publieke en commerciële omroepen , de commerciële kwaliteitszender TVOase starten, wat waarschijnlijk een betaalzender wordt. De voorbereidingen zijn gestart en per juli 2007 ging de zender officieel van start.Harry de Winter was in 2001 ook mede-initiatiefnemer van de stichting: Een Ander Joods geluid, dat kritisch staat ten opzichte van de Israëlische politiek tegenover de Palestijnen. De Winter woonde na zijn middelbare school anderhalf jaar in Israël, waar hij Hebreeuws leerde.

Bronnen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_de_Winter
http://www.harrydewinter.nl/
http://www.wintermedia.nl/paginas/harry_d_winter/harry_d_winter.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten