Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trends van nu, 2010

Cultuurmix

Megatrend: Globalisering
Maxitrend: Cultuurmix
Microtrend: Zumba

Globalisering is een tweezijdig begrip. Het is eigenlijk een proces van wereldwijde interactie tussen mensen, bedrijven, regeringen en culturen. Op cultureel vlak is onze westerse cultuur (denk maar aan muziekculturen, jongerenculturen, mode, etc) terug te vinden in alle uithoeken van de wereld, maar ook omgekeerd komen niet-westerse culturen in alle vormen terug in de westerse wereld (denk maar aan de talrijke ‘exotische’ restaurantjes, wereldmuziekfestivals, etc). Culturele uitwisseling in alle richtingen is dus ook een aspect van globalisering, en doet zich al tientallen jaren voor. Er wordt altijd gekeken naar wat er beter kan. In stress volle tijden wordt er naar rust gezocht. Kortom, globalisering houdt in dat de wereld klein geworden is, sommigen zeggen zelfs dat de wereld een dorp is. Iedereen leent een beetje van elkaar en niet het een en ander over van elkaar.

Cultuurmix is de laatste 30/20 jaar echt belangrijk geworden. Er kwamen steeds meer buitenlandse invloeden Nederland binnen. In het begin leiden dit tot een cultuurshock. Maar de laatste 10 jaar merken we dat dit in veel verbanden goed is voor dit land. Een cultuurmix heeft natuurlijk zijn oorsprong. Globalisering heeft hier zeker in bijgedragen. Door de globalisering komen landen veel meer in contact met elkaar. De afgelopen tijd heeft dit voor veel positieve invloed geleid bij de individu zelf. Men wilden meer van elkaar weten en namen vaak zelfs culturele eigenschappen over van elkaar. Dit lijd tot een cultuurmix wereldwijd.
Door de globalisering en het gevolg daarvan, cultuurmix, ontstaan vele dingen. Een daarvan is Zumba fitness. Zumba fitness is een fitnessprogramma dat gebaseerd is op Latijns-Amerikaanse dans, zoals de salsa, merengue, axé, samba en cumbia. Een enorme cultuurmix dus. Het is opgezet door Alberto Beto Perez, een Colombiaanse danser en choreograaf uit Miami. Eerst was het in Amerika een trend. Nu is het overgeslagen naar Europa.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten