Microtrend: Mobiele telefoon.
Maxitrend: Bereikbaar zijn.
Megatrend: Technologisering.
Mobiele telefonie kwam na de start van PTT Telecom in 1994 maar langzaam op gang. Vodafone, toentertijd Libertel, ging in het jaar 1995 van start, en de overige operators volgden pas na 1997. Een verbeterd netwerk, werd in 1998 gekozen. In dat jaar verdubbelde dan ook het aantal gsm-gebruikers. Vanaf dat moment gaat het, mede door de toegenomen concurrentie, heel snel.
In het begin, zo rond 1995 had nog niemand een echte behoefte aan een mobiele telefoon maar dit nam al snel een andere wending. De consument werd door verschillende aanbieders bestookt met reclame voor een mooi mobiel en niet lang daarna steeg de behoefte van de consument, Mensen wilden bereikbaar zijn, elkaar overal ten alle tijden kunnen bellen! Nu is de mobiele telefoon niet meer weg te denken uit onze samenleving.
De technologisering maakte in de jaren 90 een enorme groei door. Mensen gingen ondervinden dat het leven er makkelijker op werd door gebruik te maken van de technologische bevindingen.
Tegenwoordig merk je dat technologie blijvend het leven en gedrag van mensen beïnvloed. Maar mensen maken tegenwoordig meer afwegingen in wat ze wel bruikbaar vinden en wat niet. Mensen zijn kieskeuriger geworden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten