Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

donderdag 4 maart 2010

Trends van vroeger, jaren '90

Technologisering

Microtrend: Mobiele telefoon.
Maxitrend: Bereikbaar zijn.
Megatrend: Technologisering.

Mobiele telefonie kwam na de start van PTT Telecom in 1994 maar langzaam op gang. Vodafone, toentertijd Libertel, ging in het jaar 1995 van start, en de overige operators volgden pas na 1997. Een verbeterd netwerk, werd in 1998 gekozen. In dat jaar verdubbelde dan ook het aantal gsm-gebruikers. Vanaf dat moment gaat het, mede door de toegenomen concurrentie, heel snel.

In het begin, zo rond 1995 had nog niemand een echte behoefte aan een mobiele telefoon maar dit nam al snel een andere wending. De consument werd door verschillende aanbieders bestookt met reclame voor een mooi mobiel en niet lang daarna steeg de behoefte van de consument, Mensen wilden bereikbaar zijn, elkaar overal ten alle tijden kunnen bellen! Nu is de mobiele telefoon niet meer weg te denken uit onze samenleving.

De technologisering maakte in de jaren 90 een enorme groei door. Mensen gingen ondervinden dat het leven er makkelijker op werd door gebruik te maken van de technologische bevindingen.

Tegenwoordig merk je dat technologie blijvend het leven en gedrag van mensen beïnvloed. Maar mensen maken tegenwoordig meer afwegingen in wat ze wel bruikbaar vinden en wat niet. Mensen zijn kieskeuriger geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten