Ze werd geboren in 1950 in Wageningen, een stadje in Gelderland.
Na haar middelbare school afgerond te hebben ging ze het vak 'Mode en Vormgeving' studeren aan de toenmalige Academie voor de Beeldende Kunsten te Arnhem, nu onderdeel van Artez.
Na haar studie afgerond te hebben, begon ze haar carrière als inkoper bij de Bijenkorf.
Bij de Bijenkorf merkte ze al gauw dat het bepalen van opkomende trends goed in haar straatje lag.
Op 25 jarige leeftijd vertrekt ze uit Nederland om als onafhankelijk Trendwatcher te vestigen in Parijs en zet ze twee trendforecastbureaus op, genaamd Trendunion en Edelkoort.
Li Edelkoort, zoals veel mensen haar noemen, heeft al vele producten nog groter gemaakt dan dat ze al waren en ook nieuwe dingen ontworpen. Een aantal daarvan zijn: Coca Cola, Douwe Egberts, l'Oreal, Esprit, KPN, etc. Nissan Micra heeft haar bijvoorbeeld gevraagd om mee te werken aan een nieuw soort model, terwijl ze zelf geeneens auto kan rijden.
Li noemt zichzelf liever een archeoloog: 'Een archeoloog graaft in de grond naar voorwerpen uit het verleden. Op basis van die fragmenten probeert hij te begrijpen hoe men toen leefde. Ik voorspel het toekomstige leven op basis van fragmenten die ik nu tegenkom. De brokstukken van onze tijd. Dat kunnen kunstvoorwerpen zijn, ontwerpen, een gesprek op reis, muziek. Al die zaken sla ik op in een groot archief in mijn onbewuste.'
Voor haar werk heeft ze al diverse onderscheidingen ontvangen. Tot 2008 was ze directeur van de Design Academy, volgens de 'New York Times' de beste design school van de wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten