Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

vrijdag 5 maart 2010

Trendwatcher

Lidewij Edelkoort
De bekendste Trendwatcher ter wereld is toch wel Lidewij Edelkoort.

Ze werd geboren in 1950 in Wageningen, een stadje in Gelderland.
Na haar middelbare school afgerond te hebben ging ze het vak 'Mode en Vormgeving' studeren aan de toenmalige Academie voor de Beeldende Kunsten te Arnhem, nu onderdeel van Artez.
Na haar studie afgerond te hebben, begon ze haar carrière als inkoper bij de Bijenkorf.
Bij de Bijenkorf merkte ze al gauw dat het bepalen van opkomende trends goed in haar straatje lag.

Op 25 jarige leeftijd vertrekt ze uit Nederland om als onafhankelijk Trendwatcher te vestigen in Parijs en zet ze twee trendforecastbureaus op, genaamd Trendunion en Edelkoort.

Li Edelkoort, zoals veel mensen haar noemen, heeft al vele producten nog groter gemaakt dan dat ze al waren en ook nieuwe dingen ontworpen. Een aantal daarvan zijn: Coca Cola, Douwe Egberts, l'Oreal, Esprit, KPN, etc. Nissan Micra heeft haar bijvoorbeeld gevraagd om mee te werken aan een nieuw soort model, terwijl ze zelf geeneens auto kan rijden.

Li noemt zichzelf liever een archeoloog: 'Een archeoloog graaft in de grond naar voorwerpen uit het verleden. Op basis van die fragmenten probeert hij te begrijpen hoe men toen leefde. Ik voorspel het toekomstige leven op basis van fragmenten die ik nu tegenkom. De brokstukken van onze tijd. Dat kunnen kunstvoorwerpen zijn, ontwerpen, een gesprek op reis, muziek. Al die zaken sla ik op in een groot archief in mijn onbewuste.'

Voor haar werk heeft ze al diverse onderscheidingen ontvangen. Tot 2008 was ze directeur van de Design Academy, volgens de 'New York Times' de beste design school van de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten