Over ons

Sylvana Heemsbergen, Annabelle Stadhouders, Marcella Meeuwsen, Rudolf Kloosterboer & Nathalja van Ommen.

Ofwel de Trendwatchers van het project "Concepten & Trends".

Alle facetten, inhoudelijke informatie, en natuurlijk de trends/concepten zelf komen aan bod op deze blog.




Moodboard

Moodboard

Inleiding

Marcella heeft het over de nieuwste functies voor de Ipod, Rudolf over het computerprogramma Adobe Photoshop en Annabelle over de voortschrijdende invloed van de mode.

Doordat het hier over trends in verschillende soorten en maten gaat, is de spraakverwarring al snel compleet.

De ene trend duurt beduidend langer dan de andere. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product. Plotseling staan mensen in de rij voor een film, een boek, een cd of een popconcert. De film "Jurrassic Park", "Flippo's", Popgroep "The Spice Girls", het zijn hypes en rages vaak één of twee jaar stand houden.

De media zijn er vol van want deze rages zijn de krenten in de pap, het zout in het brood. Kortom iedereen praat erover.

Na een tijdje vervaagt de glans van het nieuwe en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Sommige producten, zoals Flippo's, verdwijnen van de markt en worden geschiedenis. Andere, zoals Taco chips en Cola light, worden een vast onderdeel van onze belevingswereld en ons consumptiegedrag.

De afstand tussen deze rages en hypes, de microtrends, en de lang-durende golven, de megatrends, is groot. Megatrends als individualisering, vergrijzing, emancipatie, globalisering en technologisering duren tien tot dertig jaar. Het zijn de brede maatschappelijke trends die grote invloed hebben op ons leven.

maandag 22 maart 2010

Slechte conceptlancering

Rookpalen op NS-stations

"Op elk overdekt perron in Nederland staan sinds kort rookpalen. De rookpaal is een twee meter hoge asbak met een sticker erop. De roker moet in deze paal zijn as aftippen en zijn sigaret doven. Er mag niet meer gerookt worden op het perron, behalve binnen een straal van drie meter rond de rookpaal. Het lijkt een schitterend idee; meerokers hebben nergens last meer van en de roker heeft een asbak op het perron; een luxe waarmee hij of zij het jarenlang zonder heeft moeten stellen."

Maar waarom is de rookpaal zo'n mislukking?
De rookpalen op alle NS-stations geven een ontzetende stankoverlast. Dit komt doordat iedereen hun brandende sigaret in de paal gooien. Als iederen dat doet, gaat de boel smeulen en veroorzaakt dit een stinkende sigarettenlucht die je vanaf een grote afstand al kan ruiken. De rookpaal is dus een foute lancering geweest, omdat de rookpaal beter getest had moeten worden.

Waarom wij dit ook een foute lancering vinden, is in verband met het rookverbod in Nederland. Het rookverbod geld voor BINNEN, buiten zou je in principe overal mogen roken omdat de sigaretten lucht toch snel verwaaid. Waarom dan een speciale paal buiten zetten?

Ook is het zo dat deze hoeveelheid rookpalen op NS-stations de NS ontzettend veel geld heeft gekost. En omdat de rookpaal slecht is getest en eigenlijk niet zo functioneert zoals hij zou moeten, betalen de NS reizigers eigenlijk voor het beleid van de NS.

Bronnen
www.infonu.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten